Zo, afgelopen week heb ik de pan van de zijs gescheiden.
Daarna de achterbrug er uit gehaald:
En vandaag met een paar man een paar uur bezig geweest met zeer veel grof geweld, heet stoken, veel WD40, een buitenformaat poelitrekker en een moordenaar met steigerpijp eindelijk de achteras er uit gekregen.
En wat blijkt na demontage van het wiel:
De achteras zat niet alleen roodverroest vast op alle bussen en ringen in het achterwiel.
Een vorige eigenaar heeft i.p.v. stalen pennen, 6 gewone bouten van de bouwmarkt gebruikt voor de overbrenging tussen de cardan en het wiel.
Er waren al 3 bouten afgebroken en verschoven, de 3 overgebleven bouten waren ook gebroken, maar zaten nog net op hun plek.
De aluminium bussen met daarin stalen bussen, in rubber gevat, die als demper moeten fungeren zijn alle 6 helemaal verkloot en moeten vervangen worden, evenals de 6 stalen pennen die aan de cardankrans bevestigd zijn.
Op onderstaande foto zijn de 3 afgebroken draadeinden van de bouten nog te zien in de gaten van het wiel. De 3 bouten die op de krans zitten zijn dus ook gebroken, maar zaten nog net op hun plek ('k kon de draadeinden met de hand er uit draaien).
De beschadiging van de aluminiumbussen is ook duidlijk te zien.
Dat wordt dus van de week bellen met EML, of ze misschien ook 6 losse bussen en pennen hebben.....
Eigenlijk ben ik nu wel blij, dat ik de hele revisie nu uitvoer en niet eerst met het span naar Limburg ben gegaan. Die 3 overgebleven bouten hadden dat nooit gered.