Zijspantechniek is net ff anders.
http://www.bmw-mono-club.nl/zijspantechniek.htmIemand die wel eens op zo'n ding gereden heeft, weet dat het niet met autorijden en motorrijden te vergelijken is.
De kunst is om het span zo uit te lijnen dat het bij je kruissnelheid goed lijnt.
Bij iedere snelheid daarboven of daaronder zal hij dan duwen of trekken.
Er komt dus ook nog een stukje persoonlijke voorkeur bij kijken.
theorie:
Voorloop: (hart zijspanwiel t.o.v. hart achterwiel, gemeten evenwijdig aan de lengtehartlijn van de motorfiets), droog gewicht motorfiets in kilo’s = mm’s voorloop, (voorbeeld: het droge gewicht van de motor bedraagt 220 kilo, dan moet de voorloop 220 mm bedragen). Hierbij mag een speling van ± 10% aangehouden worden.
Toespoor: (van het zijspanwiel, in de rijrichting naar de motorfiets toe, gemeten aan voorkant voorwielband en achterkant achterwielband) voor een motor met diagonaalbanden luidt de formule: voorloop in cm x2 = mm toespoor. Voor een motorfiets met radiaalbanden is dat: voorloop in cm = mm toespoor. Hierbij mag een tolerantie van ± 10% voorkomen.
Vlucht motorfiets: met diagonaalbanden 2°-5° met radiaalbanden 0°-3°.