FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Pagina's: 1 ... 67 68 69 70 71 [72] 73 74 75 76 77 ... 1060   Omlaag

Auteur Topic: "Wat heb je vandaag gedaan" topic.  (gelezen 2206832 keer)

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Dyrck

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5453
Re: "Wat heb je vandaag gedaan" topic.
« Reactie #1065 Gepost op: 27 september 2010, 08:01:07 »

Gisteren VRO-cursus zijspanrijden gevolgd bij http://www.zijspanrijschoolrobteffer.nl/

Bij aanvang van de cursus moest ik laten zien hoe ik reed.
Daarop was het enigszins cryptische commentaar: "Ik kan zien dat je op een zijspan kunt rijden, maar je kunt nog niet zijspanrijden"  :?
5 uur later wist ik wat ie bedoelde en vanaf dat moment was ik gecertificeerd zijspanrijder  :-D
Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6205
Re: "Wat heb je vandaag gedaan" topic.
« Reactie #1066 Gepost op: 27 september 2010, 10:06:28 »

Je had toch al jarenlange ervaring op een XS-zijspan?
Wat heb je geleerd?
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

Dyrck

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5453
Re: "Wat heb je vandaag gedaan" topic.
« Reactie #1067 Gepost op: 27 september 2010, 10:47:47 »

Eerst moest ik een stukje door Lelystad rijden om te laten zien hoe ik op het span reed.
Het commentaar was dat ik wel goed op een zijspan kon rijden, maar nog niet kon zijspanrijden.
Het grootste verschil zat 'm in de manier hoe je bochten rijd.
Ik gebruikte de 'Swarzenegger-methode', oftewel: Te veel duwen en trekken en te weinig gebruik maken van de krachten die de motor genereerd.
In de praktijk kwam het er ook op neer dat ik te snel op de bochten af reed (zoals je op een solomotor zou doen).
Bij bochten naar rechts moet je ruim van tevoren heel erg vaart minderen/ remmen, dan met gas er op de bocht in en aan het eind vd bocht het gas er later op dan je met een solo doet.
Bij bochten naar links moet je ook eerst vaart minderen, maar minder dan bij rechterbochten en dan met een continue snelheid rustig ('standgas') de bocht door (en dan helemaal geen gas geven want dan wil ie naar rechts en kost het weer teveel kracht).

En zo waren er nog meer dingen die ik nu beter doe:
Op en afstappen: Niet met been over zadel zwaaien (en dan tegen de bak schoppen), maar op steps gaan staan en dan been optillen.
Spoorvorming:  Niet met de motorwielen in het spoor rijden, maar met bakwiel in het spoor (rijdt veel rustiger).
Stuur vasthouden; Veel losser vasthouden en niet knijpen.
Veel geleerd en hard gewerkt. De tijd vloog om en ik was pas om een uur of 8 thuis.


Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

Batman

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5301
  • Winterswijk
Re:"Wat heb je vandaag gedaan" topic.
« Reactie #1068 Gepost op: 1 oktober 2010, 19:34:46 »

vandaag maar weer eens wat aan het knutselen geweest. de carburateur van de bruutbike over gezet op de batbike. nu loopt de batbike weer als een zonnetje en heb ik rustig de tijd om de carburateur van de batbike schoon te maken. ultrasoon reinigen dan maar. moet alleen nog kijken waar en hoe. tevens heb ik de overloopslangetjes vernieuwd en anders gelegd. mocht er nu weer eens een overloop zijn dan loopt het in iedergeval niet meer op mijn uitlaat. de slangetjes heb ik gelijk goed genummerd zodat ik dan gelijk kan zien welke carburateur over loopt.ook gelijk de kabel van mijn navi een beetje fatsoenlijk weg gewerkt en de achterveer iets anders afgesteld. morgen waarschijnlijk nog even mijn nieuwe luchthoorn plaatsen. gaat allemaal goedkomen.

batman
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. 1TX Bwj 1984 (The New Batbike)
FJ 1200 3XW Bwj 1993 (WPB)
Triumph Tiger 1200 XCa, Bwj 2018

fjaap

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5590
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re:"Wat heb je vandaag gedaan" topic.
« Reactie #1069 Gepost op: 1 oktober 2010, 22:09:51 »

Gisteren mijn FJ door de TUV-keuring geloodst en meteen een nieuwe kentekenplaat gehaald in Ahaus.
Binnenkort het vertrouwde Nederlandse kentekenplaatje eraf en het nieuwe duitse erop ...
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14077
  • 't Zand N-H.
    • Arrow classic rock
Re:"Wat heb je vandaag gedaan" topic.
« Reactie #1070 Gepost op: 1 oktober 2010, 22:12:36 »

En wat zijn dan de belangrijkste (financiele) verschillen Jaap ?
Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

5x FJ. '85 t/m '92.

Dyrck

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5453
Re:"Wat heb je vandaag gedaan" topic.
« Reactie #1071 Gepost op: 1 oktober 2010, 23:05:28 »

ultrasoon reinigen dan maar. moet alleen nog kijken waar en hoe.
23 oktober meenemen en bij de MVA in de ultrasoon gooien.
Koken we een lekker carbsoepje ......
Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

fjaap

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5590
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re:"Wat heb je vandaag gedaan" topic.
« Reactie #1072 Gepost op: 2 oktober 2010, 08:28:28 »

En wat zijn dan de belangrijkste (financiele) verschillen Jaap ?
Dat ik weer wegenbelasting moet betalen  :cry:

Met de auto maakt het wel positief verschil, ik ga van 73 euro/kwartaal naar 65 euro/jaar...
Maar dat was niet de reden.
Omdat we verhuisd zijn naar Duitsland, konden de voertuigverzekeringen na de vervaldatum van 1 Oktober niet meer verlengd worden.
Ze moesten dus wel allebei omgezet worden naar een duits kenteken en daarbij hoort import en dus een strenge TUV-keuring.
Voor de auto had ik al een zgn. COC (Certificate Of Conformity) gekocht, een officieel document van de fabrikant waarin de belangrijkste gegevens
van het voertuig vermeld zijn.
Daardoor werd de importkeuring "afgezwakt" tot een HU (HauptUntersuchung) een APK-achtige keuring, maar dan grondiger.
De FJ kreeg wel een Vollabnahme voor de kiezen, ik had voor alle accessoires goedkeuringspapieren verzameld
(remleidingen,voetsteunen) en alle voorbereidingen resulteerden in een goedkeuring met als aanmerkingen:
  • geen reflector op het achterspatbord
  • afstand tussen voorste en achterste voetsteunen te kort
Dus nog even wat knutselen en het is goed ...
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2010, 08:41:38 door fjaap »
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

Batman

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5301
  • Winterswijk
Re:"Wat heb je vandaag gedaan" topic.
« Reactie #1073 Gepost op: 2 oktober 2010, 10:24:02 »

ultrasoon reinigen dan maar. moet alleen nog kijken waar en hoe.
23 oktober meenemen en bij de MVA in de ultrasoon gooien.
Koken we een lekker carbsoepje ......
dyrck,
moet ik daarvoor op voorhand al wat doen? denk bijvoorbeeld aan alles uit elkaar slopen of iets dergelijks? moet ik nog iets van vloeistof daarvoor halen(heb ik wel eens gelezen dat je daar speciaal vloeistoef voor nodig hebt??)?
op de sleuteldag ga ik ook mijn voorveerpoten, onder de deskundige leiding van gradje gas, renoveren en de huidige carburateur moet gesynchroniseerd worden.

bert
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. 1TX Bwj 1984 (The New Batbike)
FJ 1200 3XW Bwj 1993 (WPB)
Triumph Tiger 1200 XCa, Bwj 2018

Herbert

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5484
  • Of Wha
Re:"Wat heb je vandaag gedaan" topic.
« Reactie #1074 Gepost op: 2 oktober 2010, 16:12:40 »

Proberen nog wat benzine te redden , toen ik vandaag thuis kwam bleken de carbs over te stromen ai ik had hem lekker helemaal afgetankt  :cry:
dus ik ben bang dat ik er nu echt wat aan moet gaan doen  :crazy2:
Super Tenere 1200 2010
Subaru Outback 2,5l AWD 2011
Wilk 560
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"
En zoekt en gij zult vinden.....

Dyrck

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5453
Re:"Wat heb je vandaag gedaan" topic.
« Reactie #1075 Gepost op: 2 oktober 2010, 18:24:39 »

ultrasoon reinigen dan maar. moet alleen nog kijken waar en hoe.
23 oktober meenemen en bij de MVA in de ultrasoon gooien.
Koken we een lekker carbsoepje ......
dyrck,
moet ik daarvoor op voorhand al wat doen? denk bijvoorbeeld aan alles uit elkaar slopen of iets dergelijks? moet ik nog iets van vloeistof daarvoor halen(heb ik wel eens gelezen dat je daar speciaal vloeistoef voor nodig hebt??)?
op de sleuteldag ga ik ook mijn voorveerpoten, onder de deskundige leiding van gradje gas, renoveren en de huidige carburateur moet gesynchroniseerd worden.

bert
Het mmoiste is om alle onderdelen te demonteren en los in de bak te doen.
Er bestaat wel speciale ultrassonvloeistof, maar die hebben wij niet.
Wij gebruiken gewoon water, met wat afwasmiddel (om de oppp.spanning wat te verlagen).
Werkt niet zo goed als speciale vloeistof, maar doet het wel.
Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

Dyrck

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5453
Re:"Wat heb je vandaag gedaan" topic.
« Reactie #1076 Gepost op: 2 oktober 2010, 18:35:14 »

Vandaag tijdens de openbare sleuteldag van de MVA bezig geweest met wat kleine klusjes omdat het span bij de vorige eigenaar toch schijnbaar wat verwaarloosd is geweest de laatste tijd:

Dat de koppelingsschakelaar het niet leek te doen, bleek na veel gepuzzel een jiffyschakelaar te zijn, die geen contact meer maakte.
(Welke malloot laat er nu een jiffyschakelaar op een zijspan zitten?  :uglystupid2: )
Bij het stekkerblokje heb ik nu de beide kabels doorverbonden met een bypass. Die gaat niet meer onderbreken...

De groot-lichtseinschakelaar (3x woordwaarde) bleek het uiteindelijk niet te doen omdat een grote stekker wat corrosie vertoonde
Na wat pielen met een microschroevendraaiertje, en wat contactpray doet alles op het linkerstuur het weer.

Verder nog ff het zijspanwiel er afgehaald voor een remblokinspectie.
Dat was echt geen dag te vroeg! Beide remblokken waren volledig op en vertoonden al wat staal-op-staal slijtage aan de randen.
Gelukkig had ik bij de koop een setje remblokken gekregen en die zitten er nu in.

Morgen weer een dag sleutelen....vanavond maar eens bedenken wat ik nog kan doen.....
Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7484
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re:"Wat heb je vandaag gedaan" topic.
« Reactie #1077 Gepost op: 2 oktober 2010, 19:06:23 »

Ben ook lekker bezig geweest. Aan mijn nieuwe aanwinst. Nee, geen FJ maar een Honda Rebel CMX 450 van 88.
Net motortje. Meer een poetser. Alleen zijn de tankstickers beschadigd. Daarvoor nieuwen besteld. Rijdt trouwens voor geen meter als je een FJ gewent bent. Sjees, dan zeggen ze van de FJ dat ie niet graag de bocht door wil. Zo'n Rebel valt er letterlijk in met die achtelijke voorvork. Ik lag al haast op mijn plaat toen ie in de bocht afsloeg. Koppel is ook niks namelijk.
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7484
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re:"Wat heb je vandaag gedaan" topic.
« Reactie #1078 Gepost op: 2 oktober 2010, 19:11:30 »

Oja, voor je gaat denken: wat moet ie nou met zo'n ding? Voor de handel.
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

Sniper

  • Gast
Re:"Wat heb je vandaag gedaan" topic.
« Reactie #1079 Gepost op: 2 oktober 2010, 22:42:26 »

Heeft dat ding nog iets heel gelaten van je rug? k heb in t verleden wel eens zo'n ding een paar dagen in de schuur gehad voor onderhoud, moest er na een half uur door vier man afgetild worden zo besodemieterd zat dat kreng
Pagina's: 1 ... 67 68 69 70 71 [72] 73 74 75 76 77 ... 1060   Omhoog