Ik ben Frits Bakker, 75jaar en woon in Amsterdam. Een paar maanden geleden heb ik een fj1200 gekocht voor €125,-. Hij stond al een jaar of drie op de hoek van m’n straat te verrotten. Gewoon zonder hoes, in weer en wind. Hij was helemaal ondergescheten met vogelpoep, jaren lang was er modder tegenaan gespetterd door de borstelwagens van de gemeentereiniging, remschijven verroest, ketting verroest, gashendel, remhendel, koppelingshendel, voetrem, álles zat vast. Elke keer als ik er langskwam begon m’n motorhart te bloeden. Niemand wist van wie hij was, er was al een keer geopperd dat hij van diegene was geweest die een paar jaar geleden zichzelf had opgehangen, die woonde daar vlakbij... Deze zomer zaten er ineens stickers van “handhaving” op geplakt, daar stond op dat het een voertuig was die daar in strijd met de regels was geparkeerd en spoedig verwijderd zou worden. Ik kon dat niet laten gebeuren voor m’n gevoel en trok alle stickers er weer van af in de hoop dat de gemeente er dan van af zou zien. Op een of andere manier was ik van die motor gaan houden, elke keer als ik er langs kwam op weg naar de supermarkt stond ik er even bij te mijmeren en z’n mooie vormen te bewonderen. Ik had hem graag willen redden van de ondergang maar ik wist niet van wie hij was en dat wist niemand in de buurt. Een maandje later zat er ineens een groot pamflet op de tank geplakt. Daar stond een officieel verhaal op van de gemeente Amsterdam, dat hij daar tegen de regels, in kennelijk verwaarloosde staat, op de openbare weg was aangetroffen en over 14 dagen zou worden afgevoerd. Tot mijn grote vreugde was dat epistel gericht tot een eigenaar die bij naam genoemd werd en er stond ook een adres bij. Alleen de straat en huisnummer maar niet op welke verdieping maar dat had ik al snel uitgezocht. Na een paar vergeefse pogingen trof ik hem thuis en overhandigde ik hem het epistel van de gemeente, hij had het nog niet gezien uiteraard want hij keek al jaren niet meer om naar die bike. Ik zei dat ik hem nog wel wilde proberen te redden en er een symbolisch bedrag voor wilde geven. Hoeveel dan? Nou, honderd euro had ik gedacht, hij stond er tenslotte treurig bij en het was nog maar de vraag of hij ooit nog zou functioneren. Dat vond hij toch wel erg weinig, hij dacht meer aan €150,-! Nou, op €125,- werden we het dus samen eens en ik ontving de papieren en de sleutels van de motor en het schijfslot.
Met bonkend hart begon ik hem te onderzoeken en te trachten hem van z’n plaats te krijgen. Dat bleek al ras onmogelijk, geen centimeter wilde hij van z’n plaats wijken. Ik ging maar wat gereedschap halen en demonteerde de remklauwen, waarna ik hem naar mijn woning kon duwen. De volgende dag heb ik hem stevig onderhanden genomen; nieuwe accu er in, een flinke schoonmaakbeurt, olie en benzine ververst, carburateurs schoongemaakt en hij liep weer als een zonnetje... Later heb ik de vorkpoten opnieuw laten hardvergromen en de keerringen vernieuwd, er zaten warempel nog progressieve veren in. Nieuwe, íets dikkere vorkolie er in en een iets kleinere luchtkamer aangehouden dan voorgeschreven en hij veert perfect nu. De koppeling kreeg ik ook problemen mee, eerst een revisiesetje in de hendel en de “slavecilinder” gemonteerd en toen was het even goed maar later begon toch de koppelingshendel te lekken dus heb ik maar een “nieuwe gebruikte” op Marktplaats gescoord en nu is het helemaal perfect. Het ontluchten van de koppeling is een ware crime! Maar ik heb ontdekt dat je de remolie van onder naar boven moet toevoegen, dan is het in één keer klaar. Met de achterrem heb ik ook erg zitten hannesen. Eerst brak er een ontluchtingsnippel af en uitboren mislukte jammerlijk. Toen een “nieuwe gebruikte” klauw op Marktplaats gescoord, maar op een of andere manier kreeg ik hem niet ontlucht. Ik veronderstelde dat de rempomp stuk was en monteerde een gebruikte rempomp van Marktplaats, met het zelfde negatieve resultaat. Toen zag ik dat de remleiding een beetje vreemd er uitzag, hij leek wel veel te lang en liep met een rare lus naar de rempomp. Het bleek dat de ABS kennelijk stuk was en de remleiding was inplaats van aan de ABS-pomp, rechtstreeks aan de rempomp gemonteerd. Op de plek van de ABS-pomp waar hij had moeten zitten was een stop gedraaid. Ontluchten lukte uiteindelijk door de klauw los te maken en helemaal omhoog te houden tijdens het ontluchten. Wél met een stukje hout tussen de remblokjes uiteraard.
Ik rijd er nu al een tijd met veel plezier mee, hij had 70.000 km op de teller en is bouwjaar ‘97, dus hij kan nog wel een tijdje mee. Ik denk dat ik er uiteindelijk zo’n €500,- aan kwijt was, géén geld dus voor zo’n fijne motor!
Maar het mooiste is dat ik hem van de ondergang gered heb en dat is een mooi gevoel. Ik heb ook nog een Ducati en een XV1000 Yamaha die verbouwd is tot “Bobber”, maar voor deze FJ voel ik echt liefde, door dat proces waar hij doorheen gegaan is.