FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Pagina's: [1] 2  Allemaal   Omlaag

Auteur Topic: E5, E10, B7  (gelezen 3275 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fred

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8710
  • Noord Scharwoude
FJ 1200 maar dan Blauw
1x3FJR
2,5 x 3XW

Menno

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7933
Re: E5, E10, B7
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2021, 16:55:04 »

Super Ethanol,  toch maar beter niet in je FJ gooien...   8-)

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14089
  • 't Zand N-H.
    • Arrow classic rock
Re: E5, E10, B7
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2021, 20:18:14 »

Helaas staan er toch weer een aantal onwaarheden in dit 'mooie' verhaal..
Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

5x FJ. '85 t/m '92.

waffie

  • Berichten: 27
Re: E5, E10, B7
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2021, 20:31:15 »

onwaarheden.. benoem ze en vertel erbij waarom jij deze mening hebt ? of beter onderbouw deze met  feiten die jouw mening bevestigen

dit klinkt als

Iedereen weet dat toch ( wie is dan iedereen )
te vaak worden aannames gebruikt alsof het feiten zijn en probeert men een visie te onderbouwen  met (gedrog) redenen
nieuwe inzichten leiden vaak tot  andere  feiten  maar dat is niet 1 op 1 terug te koppelen naar onwaarheden van het moment dat een tekst in het verleden is geschreven

 :angel:



« Laatst bewerkt op: 13 april 2021, 06:50:01 door waffie »

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14089
  • 't Zand N-H.
    • Arrow classic rock
Re: E5, E10, B7
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2021, 20:45:38 »

Er is door mij maar ook door een paar anderen al heel veel over geschreven. Ik heb er geen zin meer in.
Het te pas en te onpas weer eens gebruik maken van de huidige media om met name de mensen te overtuigen dat E10 een "onschuldige" brandstof is komt mij de keel zo langzamerhand uit.

Dus nee, ik ga er niet meer op in.   Doe vooral wat uzelf goed dunkt.

Dank u.
Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

5x FJ. '85 t/m '92.

Beertje

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12623
Re: E5, E10, B7
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2021, 21:27:45 »

Waarom zou je 85 octaan tanken als er ook 95,98,100 of 102 is...

E10 als je het vlot weer verstookt zal wel kunnen voor een keertje, maar niet om het langere tijd in je systeem te hebben toch ?     
Cash is King, tegen de digitale slavernij.

Menno

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7933
Re: E5, E10, B7
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2021, 21:46:41 »

Waarom zou je 85 octaan tanken als er ook 95,98,100 of 102 is...

E10 als je het vlot weer verstookt zal wel kunnen voor een keertje, maar niet om het langere tijd in je systeem te hebben toch ?   

Dat E85 is geen octaangehalte.. maar het Ethanol gehalte

Beertje

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12623
Re: E5, E10, B7
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2021, 23:04:05 »

Waarom zou je 85 octaan tanken als er ook 95,98,100 of 102 is...

E10 als je het vlot weer verstookt zal wel kunnen voor een keertje, maar niet om het langere tijd in je systeem te hebben toch ?   

Dat E85 is geen octaangehalte.. maar het Ethanol gehalte

Onderaan zo'n blauwe sticker heeft het over 85 octane ?
Cash is King, tegen de digitale slavernij.

Fred

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8710
  • Noord Scharwoude
Re: E5, E10, B7
« Reactie #8 Gepost op: 13 april 2021, 06:37:37 »

E85
FJ 1200 maar dan Blauw
1x3FJR
2,5 x 3XW

waffie

  • Berichten: 27
Re: E5, E10, B7
« Reactie #9 Gepost op: 13 april 2021, 07:02:05 »

 :-D nou dan begin ik zelf maar,
op zich is er met ethanol niets mis mee echter  de eigenschappen sluiten niet aan bij  veel motor ontwerpen voor dagelijks gebruik.

Het is mijn mening dat deze beperking  de verantwoordelijkheid is van de voertuig fabrikanten.

zij hebben niet of veel te traag gereageerd met deze opgelegde aanpassing van brandstoffen.
en van dat feit vind nu de consument hinder doordat de techniek hierop vast loopt

maar door strengere regels zijn er ook veel voordelen gekomen en dan met name voor de gezondheid.

Zo is bijv  het vertrouwde lood uit vervlogen tijden toch echt een afgesloten hoofdstuk .
ik zelf ben voorstander van alkylaat brandstof.
de veroudering is nihil, een RON gehalte van meer dan 100, minder stank
het zijn keuzes





FJRob90

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7000
  • Geldrop N.B.
Re: E5, E10, B7
« Reactie #10 Gepost op: 13 april 2021, 10:06:11 »

:-D nou dan begin ik zelf maar,
op zich is er met ethanol niets mis mee echter  de eigenschappen sluiten niet aan bij  veel motor ontwerpen voor dagelijks gebruik.

Het is mijn mening dat deze beperking  de verantwoordelijkheid is van de voertuig fabrikanten.

zij hebben niet of veel te traag gereageerd met deze opgelegde aanpassing van brandstoffen.
en van dat feit vind nu de consument hinder doordat de techniek hierop vast loopt

maar door strengere regels zijn er ook veel voordelen gekomen en dan met name voor de gezondheid.

Zo is bijv  het vertrouwde lood uit vervlogen tijden toch echt een afgesloten hoofdstuk .
ik zelf ben voorstander van alkylaat brandstof.
de veroudering is nihil, een RON gehalte van meer dan 100, minder stank
het zijn keuzes







Mooi verhaal maar ik draai het toch om.
Door die E10 rommel op de markt te brengen en mensen te verplichten om die rotzooi te tanken zadel je veel mensen met een probleem op.
Dus ik tank alleen 98 zowel in de auto als met de motor.
FJ1200 3cv 1989
BMW R1200 GS Adventure

waffie

  • Berichten: 27
Re: E5, E10, B7
« Reactie #11 Gepost op: 13 april 2021, 18:49:57 »

ik begrijp je indruk dat het is opgedrongen maar verplicht vind ik te eng.
 
motor fietsen worden relatief vaak stilgezet in de wintermaanden en dan ga je met ethanol een probleem krijgen (hydroscopisch) en na nog langere tijd schimmelvorming
De gebruikte pakking materialen  in zaken zoals carburateurs zijn ook  niet allemaal geschikt voor ethanol dus ook daar problemen.

Echter verstoppingen in carb komen ook voor met brandstof waarin geen of zeer weinig ethanol inzit ( vaak al na 3 maanden)

wie tapt de tank af en laat zijn carburateurs leeg lopen vooraf aan een lange stalling
Haast niemand...
 en als we kijken naar  remvloeistof... ook daar heb je drab als je er jaren niets aan doen,
en ook in remsystemen worden de rubber delen uiteindelijk aangetast. ( rubbers zwellen op  of erger ...  de binnenzijde van remslang komt  los met verstoppingen als gevolg

ik gebruik persoonlijk een additief om de negatieve effecten van ethanol  te beperken .
 en bij lange stilstand gebruik ik een andere brandstof
 dat kost dan wel wat meer maar dan krijg je ook wat voor terug.
ieder is zelf verantwoordelijk voor zijn keuzes en enkel de kopers kunnen door hun gedrag iets afdwingen
 En daarom is de EU al aan het bijdraaien.... want ethanol blijkt toch niet zo 'n goed idee geweest te zijn.
en tot die tijd moeten we ons behelpen



JanB

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1020
  • Yamaha City Westland
Re: E5, E10, B7
« Reactie #12 Gepost op: 13 april 2021, 19:20:57 »

Stond 3 weken terug in de Moto73 ook weer een artikel over E10.
Werd niet erg positief over geschreven..
I ride the worlds best production twostroke 500cc motorcycle,
een FJ 1200 1-TX 1987,
en nog een brommer; Honda MB-5.

https://www.mijnalbum.nl/Album=CWTDTFJS

waffie

  • Berichten: 27
Re: E5, E10, B7
« Reactie #13 Gepost op: 13 april 2021, 21:49:43 »

Moto 73 is een blad gericht op de motorrijder .
het belang ligt op een ander vlak.
ethanol heeft ook voordelen:

Een op ethanol draaiende motor blijft koeler maw een betere warmte huishouding en met het hogere verbruik is er wel meer kracht omdat er gewoonweg meer in gaat( tot wel 35%)
De motor kan echt beter presteren, al was het maar omdat het klopvaster is.
En het geeft beduidend minder uitstoot in zowel co als no.
en je kunt het gemakkelijk maken omdat het uit biomassa (melasse)
een te arm mengsel ( 1 van de problemen bij carb versies) kan opgelost worden door  meer brandstof toe te voegen ( lucht mengsel schroef)
materiaal  aanpassingen zijn lastiger( ethanol tast oa aluminium aan) maar op te lossen door metallurgie onderzoek.

ethanol kan een prima alternatief zijn maar er zijn gewoonweg ook tegen krachten vanuit de olie industrie.
en zolang de meeste nog benzine verslaafd zijn...... is er nog een lange weg te gaan
immers ethanol is  feitelijk een agrarische aangelegenheid en geen petrochemische.

FJRob90

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7000
  • Geldrop N.B.
Re: E5, E10, B7
« Reactie #14 Gepost op: 14 april 2021, 08:03:08 »

Ik citeer even uit jouw posting,
het hogere verbruik is er wel meer kracht omdat er gewoonweg meer in gaat( tot wel 35%

Dat betekend dat je wel minder betaald aan de pomp maar uiteindelijk door het hogere verbruik meer betaald.

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat voor een werk jij doet of waar anders jouw positieve instelling vandaan komt tov E10 of Ethanol in het algemeen.
Hoop je een keer bij een club rit te onmoeten lijkt mij een leuke discussie.
Duidelijk is wel dat je er veel van weet in elk geval meer dan mensen zoals ik die redeneren uit emotie omdat het slecht is voor de rubbers van oudere motoren, auto's en scooters.
Deze laatste groep is niet direct de doelgroep hier maar wordt wel keihard geraakt door de E10 problematiek.
FJ1200 3cv 1989
BMW R1200 GS Adventure
Pagina's: [1] 2  Allemaal   Omhoog