FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Natuurlijk mag ook onze Facebook pagina niet ontbreken.
Kijk hier voor de laatste informatie: Yamaha FJ Owners Club NL/BE

Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9  Allemaal   Omlaag

Auteur Topic: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden  (gelezen 18339 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PePe

  • Gast
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #45 Gepost op: 15 augustus 2017, 21:50:10 »

Als je deze discussie als buitenstaander leest krijg je de indruk dat het een vereniging is die niet weet of ze over een paar jaar nog bestaan en de financiële middelen niet meer hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Ik denk dat een forum en een vereniging twee totaal verschillende dingen zijn op het wereldwijde web. Als je als vereniging een soort van groepsapp wil hebben moet je volgens mij geen forum runnen. Sluit het dan volledig af!De meeste forums draaien op het geld van sponsors en giften van gebruikers. De sponsor ziet graag reclame op het forum en heeft alleen interesse bij voldoende bezoekers.Engelstalige forums hebben vaak bezoekers uit de hele wereld moeten deze mensen dan ook ergens lid worden om een forum te bezoeken?
Als je denkt als vereniging het niet te kunnen bolwerken of als je geen bestaansrecht meer hebt financieel moet je volgens mij de stekker er uit trekken en niet via een forum je bestaansrecht proberen te handhaven.Een forum heeft normaal gesproken geen leden maar gebruikers en bezoekers. Sorry dat ik nu mensen op hun tenen trap maar dit is een beetje de smaak die ik er bij krijg.Ik bezoek internet omdat ik info zoek op een gewoon forum dus niet een cursus begin of zo en dan moet  ik eerst betalen.Gaat mij niet om het geld maar het idee erachter dat ik gewoon een forumbezoeker ben en geen club/verenigingsmens. Dit is ook waarom er hier veel geregistreerde gebruikers zijn en weinig leden,de mensen bezoeken gewoon een forum net als ieder ander forum waar ook ter wereld.
Een forum moet men niet zien als een communicatiemiddel van een vereniging.

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7491
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #46 Gepost op: 15 augustus 2017, 22:05:18 »

Dat is in ieder geval goed nieuws dat het bestuur wèl bezig is met de toekomst. Dan hoop ik dat er hier iemand het gouden ei legt. Ik ben al zo lang lid van dit cluppie dat het een beetje pijn doet om het te horen kraken.ook al kom ik de laatste tijd wat weinig op treffens.

@Pepe:
Vergeet niet dat de club al lang bestaat. Toen het werd opgericht was het gebruik van forums anders als nu. Het is min of meer zo ontstaan.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2017, 22:09:20 door Eelco »
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

fredbb

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1133
  • 3XW 1993 WPB + 51J 1984
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #47 Gepost op: 15 augustus 2017, 22:11:00 »

Beste Pepe,

Natuurlijk is dit forum gewoon een forum en kun je daar vragen posten etc.. Maar dit forum is vooral onderdeel van de FJ club Nederland/België (en een enkeling die in een ander land woont). Dit forum wordt dus bekostigd door de club en uit de opbrengsten van de contributie van de leden. Er zijn verder geen inkomsten uit reclame e.d., het wordt ook erg lastig om dit voor elkaar te krijgen, er komen niet dusdanig veel bezoekers dat dit een substantiele financiele bijdrage gaat genereren. Nu het aantal betalende leden terugloopt kan dit wel eens een probleem worden en zal er iets moeten gebeuren. Vandaar dat we hier een beetje brainstormen over ideeën.

Fred
The pen(cil) is mightier than the sword.

PePe

  • Gast
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #48 Gepost op: 15 augustus 2017, 22:33:06 »

Daar zit volgens mij dus het financiële addertje: te weinig bezoekers om aantrekkelijk te zijn voor sponsors. Shoppen in het hosting verhaal kan ook lonend zijn, de prijsverschillen zijn aanzienlijk.Wij werken in de reddingshondenwereld en zijn volledig afhankelijk van sponsors.Ik weet hoe moeilijk het is om geld binnen te halen en dan een veelvoud van wat er nodig is voor een forum.Het ontstaan van het forum vanuit een vereniging jaren terug moet denk ik niet de leidraad zijn om één van de twee overeind te houden. Op het huidige internet is onderhand alles vrij te vinden vandaar mijn opmerking dat een forum en een vereniging twee totaal verschillende dingen zijn. 
 Een forum tegenwoordig is meer geworden als een uitgegroeide groepsapp en als bezoeker is men is niet afhankelijk van een forum want onderhand alles is te vinden op het net. Mensen zullen een forum waar men voor moet betalen dan ook heel snel wegklikken en effe verder Googlen.Je ziet ook dat tegenwoordig alleen de grote forums uiteindelijk bestaansrecht hebben.Hier heb je het dus weer:bezoekersaantallen en dan ook sponsors.

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6211
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #49 Gepost op: 15 augustus 2017, 22:50:54 »

Sorry Mark , is nu aangepast,ik heb het citaat voor de duidelijkheid onderstreept, was idd niet heel duidelijk dat het alleen ging om het gedeelte tussen aanhalingstekens. :embarassed:

Wat je nu onderstreept hebt, is ook geen citaat van mij.
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

jaahaa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3519
  • Omdehoek
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #50 Gepost op: 15 augustus 2017, 23:18:21 »

Zeg eens achter het slotje wat de club te kort komt, heb daar door mijn drukke bestaan geen idee van en ook eigenlijk te weinig tijd om mee te praten op het forum wat dan ook weer kwam door als ik keek er stond zoveel nieuwe berichten en ingelogd het bleek te gaan om hele verzamelingen  :mrgreen: :-D 8-) :lol: s zonder toegevoegde waarde wat het forum er niet lekkerder leesbaar op maakte.
Ik heb ook geen moeite met een hoger bedrag als daarmee het forum kan blijven bestaan. Mijn FJ is inmiddels opgebouwd met bij meneer Yamaha per stuk in een zakje erg dure nieuwe delen dus zal het forum niet nodig hebben voor onderdelen. Ken de meeste leden persoonlijk ben bij vele thuis geweest en zie het forum toch wel als een verlenging van de club

fredbb

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1133
  • 3XW 1993 WPB + 51J 1984
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #51 Gepost op: 15 augustus 2017, 23:57:22 »

Beste pepe,

Waarom ben je dan hier terecht gekomen? Ik weet dat wel, de juiste informatie is minder makkelijk te vinden dan het lijkt en de mensen op dit forum weten erg veel van FJ's. Dit forum is wel gratis voor gebruikers, maar moet wel betaald van de contributie van 55 leden.... Van mij hoef je hier niet weg, maar wij mogen gewoon brainstormen over oplossingen.

Fred
The pen(cil) is mightier than the sword.

PePe

  • Gast
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #52 Gepost op: 16 augustus 2017, 07:03:00 »

Door te Googlen en gewoon te lezen. Laat ik voorop stellen dat een forum op dit gebied van uit mijn werk (auto's/motoren) geen noodzaak is om te gebruiken maar wel leuk om wat mee te doen. Maar om nu te zeggen dat de info op een forum moeilijk of niet ergens anders te vinden is gaat wel een beetje ver volgens mij.Ook garagebedrijven lezen wel eens op een forum om wat uit te zoeken. Het is meer het gemak met iets om even op internet te neuzen als te gaan zoeken naar een storing bijv. Als dit de aanleiding moet zijn om mensen te laten betalen is dat wel zielig. Maak dan maar PDF bestanden over die onderwerpen en boeken en verkoop deze via internet als je denkt meer te weten als wat er op internet te vinden is. Ik denk dat de vragen op een forum (ook als je ze ergens kan vinden) weer een handvat is voor mensen die wat minder makkelijk zoeken op het net en toch graag over een bepaald onderwerp willen lezen.Zo is het tenslotte de grootste encyclopedie ter wereld geworden. Het maakt mij niet uit of jullie een betaalmuur maken,ik had hier slechts mijn gedachten kenbaar gemaakt maar om mij dan aan te vallen van wat ik hier doe :TRIEST!

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7491
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #53 Gepost op: 16 augustus 2017, 08:10:16 »

Beste Pepe, Ik denk niet dat je wordt aangevallen. Wij zijn hier aan het brainstormen over hoe wij geld kunnen genereren om onze vereniging overeind te houden want de club is veel meer dan het forum alleen.

Er zijn stemmen opgegaan om een deel van het forum achter een financieel slot te zetten om inkomen te genereren. Dit is ontstaan omdat we nou eenmaal OCM (betalende leden) en FM niet-betalende leden hebben. Beiden hebben nagenoeg gelijke rechten. En dat wordt door sommigen als onterecht gezien. Puur rationeel gezien is dat natuurlijk ook zo. Nou moet je weten (ik denk niet dat veel leden dit weten) ben ik degene die dit systeem ooit heeft bedacht. En ook toen was er weerstand. Maar we MOETEN nou eenmaal inkomen genereren want we kunnen niet van de lucht leven. In de tijd dat we het systeem hebben ingesteld was OCM/FM het meest gemakkelijk maar je kunt je nu afvragen of het nog bij de tijd is. Maar wat moet je anders?

In principe ben ik ook tegen uitbreiding van de gedeeltelijke afsluiting van het forum. Daarom postte ik een paar pagina's geleden ook dat je dan het gehele forum moet afsluiten. Dan hou je namelijk het gehele forum alleen voor de leden zoals het ooit is bedoeld. Niks openbaar forum, gewoon het communicatiemiddel van de leden van de club. De aanwas van nieuwe leden wordt dan minder maar die is er nu ook nauwelijks. Bovendien krijg je dan ook niet meer de mensen die zich aanmelden met "Hallo, ik ben Piet en ik zoek de volgende onderdelen: enz" . Zij trekken vaak kostbare onderdelen uit de club en je ziet ze nooit meer. Om deze reden reageer ik nooit op dit soort oproepen. Want waarom zetten ze geen "gezocht" advertentie op Marktplaats? Juist, omdat daarop handelaren reageren die de hoofdprijs willen voor hun onderdelen. Daarom maar vragen aan de liefhebber die sentimentele waarde hecht aan elke rijdende FJ. Veel goedkoper. Op dit moment is 50% (!) van de laatste onderwerpen in het "Gevraagd" topic gestart door een Niet Betalend clublid. Daaag onderdelen!

Dus als je het mij vraagt:
Sluit het forum volledig af. Laat de onderwerpen zien op een mooie en aantrekkelijke nieuwe website en probeer nieuwe enthousiaste leden te werven via de website. Maak het mogelijk dat een Aspirant Member bijvoorbeeld 20 postings gratis kan doen om met de club kennis te maken. Bevalt het je? Prima. Dan betaal je 15 euro lidmaatschap per jaar. Bevalt het je niet? Ook prima. Dan zoek je je heil elders.Je bent lid of je bent het niet, je kunt op het forum of je kunt het niet. Super makkelijk. Heb je na één maand na het verstrijken van je lidmaatschap niet betaald dan ben je automatisch ook je forum inlog kwijt. Scheelt een hoop gedoe. Je lidmaatschap is gewoon 1 jaar na aanmelding geldig. Niet vanaf 1 januari. Geeft weer scheve gezichten. dus van 16 augustus tot 16 augustus. Dan heb je nog 30 dagen om te betalen . Niet betaald? Inlog kwijt. Super simpel en duidelijk. Laten we gelijk de eis vallen dat je een FJ in de schuur moet hebben. Als je er 15 euro per jaar voor over hebt om over FJ's te lullen ben je liefhebber, of je nou een FJ hebt of niet.

Op deze manier hou je alleen de enthausiaste liefhebbers op het forum en dat is uiteindelijk de doelstelling van de club zoals het beschreven staat bij de KvK. Een club met doelstelling om FJ motorfietsen rijdend te houden en liefhebbers te verenigen.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2017, 09:12:18 door Eelco »
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

Beertje

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12623
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #54 Gepost op: 16 augustus 2017, 10:47:15 »

Sluit het forum volledig af. Laat de onderwerpen zien op een mooie en aantrekkelijke nieuwe website en probeer nieuwe enthousiaste leden te werven via de website. Maak het mogelijk dat een Aspirant Member bijvoorbeeld 20 postings gratis kan doen om met de club kennis te maken.

We hebben toch deze website met forum ?

Aspirant leden zat ik ook aan te denken, maar dan kan nog wel 3 mogelijkheden  beperkt forumlid, aspirant lid, lid.

Maar als ze zich zo in alle bochten wenden voor 15 euro, dan mogen ze ook wel wieberen.

Dacht dat een nieuw lid, per resterende maand van het lopende jaar betaalde.
Cash is King, tegen de digitale slavernij.

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7491
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #55 Gepost op: 16 augustus 2017, 11:03:15 »

Ja, onze website is prachtig en super informatief. Maar de gezelligheid van de club straalt er niet af. Het is een beetje zakelijk.
Laat foto's zien van treffens en sleuteldagen. Filmpjes van toertochten.
Laat zien welke topics er trending zijn maar laat niet alles lezen. Wil je je aanmelden dan wordt je aspirant lid. Je kunt gratis 20 postings doen om te kijken of de club bij je past. Wil je blijven, dan betaal je 15 euro en ben je vanaf dat moment een jaar lang lid. Blijf je betalen dan blijf je lid, betaal je niet meer dan einigd na één maand na datum je lidmaatschap automatisch. Je kunt een herinneringsmail of pop up krijgen als het weer tijd wordt om te betalen. Doe je dat niet binnen 1 maand dan eindigt het lidmaatschap automatisch.
Als iemand zich binnen 1 jaar weer opnieuw aanmeld voor die 20 gratis postings dan stuur je hem een vriendelijke mail waarin je uitlegt waarom we contributie vragen. Dan kan zo iemand dus kiezen; lid worden of niet.

Op deze manier heb je geen gedoe, geen vragen op verkeerde delen van het forum die je moet gaan afwijzen, geen geschooi meer om geld, geen profiteurs die onderdelen uit de club trekken, geen scheve gezichten omdat de een wel en de andere niet betaalt voor de zelfde informatie. Niks meer. Alle problemen opgelost.
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

Beertje

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12623
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #56 Gepost op: 16 augustus 2017, 12:36:30 »

Dat is, het is wat statisch de beginpagina.
Cash is King, tegen de digitale slavernij.

jaahaa

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3519
  • Omdehoek
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #57 Gepost op: 16 augustus 2017, 15:01:10 »


Eelco mooi geschreven lijkt mij een prima oplossing.

REV1

  • Berichten: 972
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #58 Gepost op: 16 augustus 2017, 17:08:49 »

Ik ben ook lid van een club waar je eerst moet betalen voordat je toegevoegd wordt aan het forum. Het forum is onderdeel van de (Tenere) club, niet anders om.

Ik heb er geen probleem mee als meerdere delen of het gehele forum wordt afgesloten voor mensen die geen lid zijn van de club.

Herbert

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5491
  • Of Wha
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #59 Gepost op: 16 augustus 2017, 19:34:24 »

Dat is bij de FJR club ook zo, sommige dingen zijn vrij(niet veel) andere zaken staan achter een betaal muur en is als zodanig ook te herkennen aan de andere kleur die dat topic dan heeft.
Maar heb al heel vaak wat gezegd, en ik ben op alle nieuwjaarsborrels waarbij ook de alv is, en dit is bijna altijd wel een punt van discussie, ik ben benieuwd wat het bestuur mee komt.
Super Tenere 1200 2010
Subaru Outback 2,5l AWD 2011
Wilk 560
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"
En zoekt en gij zult vinden.....
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9  Allemaal   Omhoog
 

cuneate-rose