FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Pagina's: 1 [2] 3  Allemaal   Omlaag

Auteur Topic: FJ in de brand van Giep  (gelezen 5452 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Beertje

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12615
Re: FJ in de brand van Giep
« Reactie #15 Gepost op: 10 mei 2021, 13:28:51 »

Dat doet ie anders nooit.....

Maar de overloop van het tanken misschien als oorzaak ?   
Cash is King, tegen de digitale slavernij.

Gradje gas

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3840
  • Valkenswaard, Noord-Brabant
Re: FJ in de brand van Giep
« Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2021, 18:10:22 »

Motor in de fik, wat een klotezooi!
Ben benieuwd naar het verband tussen ‘ik heb geen remmen’ en de fik
FJ1200A 3XW
FJR1300A RP08
----------------------------------------------
Vallen is niet erg. Niet meer opstaan wel!

Giep

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 24
Re: FJ in de brand van Giep
« Reactie #17 Gepost op: 10 mei 2021, 19:49:10 »

Bedankt voor alle reacties! Via pb’s zal ik een ieder contacten die wat heeft aangeboden. Van het weekend ga ik alles demonteren om te kijken wat er allemaal is weggesmolten en hoe groot de boodschappenlijst gaat worden.

De beschrijving van de Ktm rijder achter me was vrij accuraat. Niks raars  gedaan bij het tanken, ook niet overdreven vol gegooid. Na een kilometer rijden kwam er blijkbaar rook aan de rechterkant van mijn motor vandaan (wat ii niet zag). Dit was denk ik 300/400 meter voor de rotonde. Toen ik begon met remmen was alle remdruk weg en kwam de rotonde wel erg snel dichterbij. Direct terug geschakeld en met een gangetje van 40/50 over de rotonde gestuiterd. En daarna begon iemand in mijn oor te schreeuwen dat er vlammen uit kwamen. De foto’s waren het eindresultaat.

Zelf denk ik dat er toch iets kortsluiting heeft gemaakt in de buurt van de benzine pomp. Na het tanken zijn er wat benzine dampen ontstaan die door de kortsluiting zijn ontbrand. En zo is het schuimrubber aan de binnenkant van de zijkap gaan branden die tegen de abs pomp inclusief remleidingen drukte. Hier is de remleiding al licht gaan smelten en door het remmen is de remleiding gesprongen. Dit is wat ik zelf denk dat er gebeurt kan zijn. Kan me weinig anders bedenken wat voor een ontbranding heeft kunnen zorgen.

Hopelijk kan ik alle onderdelen vinden zodat hij snel weer kan rijden. Het wordt zo wel een motor met een eigen verhaal :coolsmiley:

Rijk

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 323
Re: FJ in de brand van Giep
« Reactie #18 Gepost op: 10 mei 2021, 20:30:37 »

Ontzettend zonde, deel van je FJ verliezen , gelukkig zelf geen schade . Succes met de opbouw.

Wackywabbit

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 556
Re: FJ in de brand van Giep
« Reactie #19 Gepost op: 10 mei 2021, 21:47:38 »

Meen me te herinneren dat je overdag al geen achterrem had.
Misschien was er meer mis dan de hoofdcylinder en komt he juist door of uit de abs pomp?
All right! Don't rush me. I'm a-thinking... and my head hurts!!!

YAMAHA XJ750 41Y/29R
YAMAHA XJ900s 4KM
YAMAHA XJ900 58L (2x)
YAMAHA XJ900 4BB
HONDA C90 Cub
HONDA XL600V Transalp
HONDA XRV 750 Africa Twin
HONDA VFR800FI
HONDA VFR800 VTec

FJRob90

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6992
  • Geldrop N.B.
Re: FJ in de brand van Giep
« Reactie #20 Gepost op: 11 mei 2021, 08:18:25 »

Ik kan mij tijdens een vorige rit herinneren dat er een zekering kapot was die je vervangen hebt waarna het nog niet helemaal in orde was. Toen heb je in de buurt van de ABS pomp met de bedrading zitten "rommelen"lees heen en weer gewinkeld, en toen werkte alles weer.
Daarna heb je zelf nog de opmerking gemaakt dat de bedrading aan een controle beurt toe was.
Nou dat word nu dus  :|.
Balen Gijs maar goed je ziet het zo te zien allemaal vrij positief in en ik twijfel er niet aan dat je het allemaal wel weer netjes zal maken.

Succes  :mrgreen:
FJ1200 3cv 1989
BMW R1200 GS Adventure

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7484
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: FJ in de brand van Giep
« Reactie #21 Gepost op: 11 mei 2021, 13:47:46 »

Jeetje wat een verhaal. En wat een geluk ook eigenlijk.

Ik heb in ieder geval nette WPB zijpanelen voor je. Er staat alleen geen ABS op. Je mag ze zo hebben. ABS onderdelen heb ik niet. Accubak misschien wel maar dan moeten de tig kratten even op de kop. Dan vind ik waarschijnlijk ook wel een zekeringkastje en remoliepotje
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

AvdLinden

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 971
  • Elshof (wijhe)
    • Manuals en foto's
Re: FJ in de brand van Giep
« Reactie #22 Gepost op: 11 mei 2021, 17:32:05 »

Kijk maar wat je doet. De '93 die hier staat mag je voor 250 euro hebben. Kun je evt ook als basis gebruiken.
Ik heb 'm rijdend weg gezet na mijn laatste rugbreuk.. 
Ze zijn weer terug....FJ Manuals

Giep

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 24
Re: FJ in de brand van Giep
« Reactie #23 Gepost op: 11 mei 2021, 21:12:31 »

Ik kan mij tijdens een vorige rit herinneren dat er een zekering kapot was die je vervangen hebt waarna het nog niet helemaal in orde was. Toen heb je in de buurt van de ABS pomp met de bedrading zitten "rommelen"lees heen en weer gewinkeld, en toen werkte alles weer.
Daarna heb je zelf nog de opmerking gemaakt dat de bedrading aan een controle beurt toe was.
Nou dat word nu dus  :|.
Balen Gijs maar goed je ziet het zo te zien allemaal vrij positief in en ik twijfel er niet aan dat je het allemaal wel weer netjes zal maken.

Succes  :mrgreen:

Denk inderdaad dat er toen al ergens kortsluiting was. En dat de nieuwe zekering er niet uit is gesprongen maar heel is gebleven waardoor de kortsluiting door is blijven gaan tot hij in de fik vloog  :-(

Nu kan ik wel direct al die kabels aanpakken!

Batman

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5301
  • Winterswijk
Re: FJ in de brand van Giep
« Reactie #24 Gepost op: 12 mei 2021, 20:01:06 »

Leuk hé, met 50km/u over een rotonde. Kikken man. :mrgreen: :mrgreen:
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. 1TX Bwj 1984 (The New Batbike)
FJ 1200 3XW Bwj 1993 (WPB)
Triumph Tiger 1200 XCa, Bwj 2018

JanB

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1019
  • Yamaha City Westland
Re: FJ in de brand van Giep
« Reactie #25 Gepost op: 12 mei 2021, 21:21:09 »

Zo dan, dat is best heftig zeg!!!
Voor wat het waard is, ik heb nog een brandstofpomp,  rempotje, en een kabelboom , maar die is van een 3-CV, dus zonder abs.
Mag je hebben.
I ride the worlds best production twostroke 500cc motorcycle,
een FJ 1200 1-TX 1987,
en nog een brommer; Honda MB-5.

https://www.mijnalbum.nl/Album=CWTDTFJS

Herbert

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5484
  • Of Wha
Re: FJ in de brand van Giep
« Reactie #26 Gepost op: 13 mei 2021, 07:30:21 »

Denk dat er toch al langer ergens een probleem was, kan me nog een keer herrineren dat hij niet meer liep tijdens een rit en dat er wat vreemde bekabeling in zat eat jij ook niet precies wist waar het voor was, maar dit is al ff geleden.
Super Tenere 1200 2010
Subaru Outback 2,5l AWD 2011
Wilk 560
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"
En zoekt en gij zult vinden.....

copret

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3889
  • Montfoort, midden vh land
Re: FJ in de brand van Giep
« Reactie #27 Gepost op: 13 mei 2021, 20:18:29 »

Denk dat er toch al langer ergens een probleem was, kan me nog een keer herrineren dat hij niet meer liep tijdens een rit en dat er wat vreemde bekabeling in zat eat jij ook niet precies wist waar het voor was, maar dit is al ff geleden.

nee, Herbert, dat was op een pontje en de motor wilde niet meer starten, de dijk opgeduwd en wat bleek dat de accu het had begeven. De gelijkrichter van de dynamo was toen kapot. Deze vervangen en daarna geen problemen meer meegehad. Vanmiddag wel alle kabels verwijderd die niet niet meer gebruikt worden zoals safetyligtht en de extra bekabeling voor de trekhaak, die trouwens al verwijderd was. Zo meteen de nieuwe bekabeling erin en dan moet het goed komen.
leenmotor FJ1200ABS '95
FJ1200ABS '91 winterproject
XT 600E '95
KTM Super Adventure 1290 S
http://corvendrig.magix.net/public/index.htm
Koppelling foto https://www.mijnalbum.nl/Album=YMSREOVY
Isle of Man https://www.mijnalbum.nl/Album=EOXUJTTA

Herbert

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5484
  • Of Wha
Re: FJ in de brand van Giep
« Reactie #28 Gepost op: 14 mei 2021, 07:46:10 »

 :mrgreen:
Super Tenere 1200 2010
Subaru Outback 2,5l AWD 2011
Wilk 560
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"
En zoekt en gij zult vinden.....

Giep

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 24
Re: FJ in de brand van Giep
« Reactie #29 Gepost op: 1 juni 2021, 16:51:49 »

Nou we zijn weer een stap verder en het één en ander begint duidelijk te worden.

Twee weken terug bij Gradje en Wackywabbit langs geweest om een groot deel van de benodigde onderdelen te halen. Nogmaals bedankt voor de koffie en de onderdelen :smitten:
Binnenkort nog bij Grote Smurf en Technican langs om de laatste onderdelen op te halen.
Ondertussen zijn alle verbranden onderdelen verwijderd en zit er van voor naar achter een 'nieuwe' kabelboom in. Daarnaast de doorgebrande remleidingen vervangen voor stalen en een hoop plastic vernieuwd.
Toen kwam toch het moment om de motor te starten. Dit ging verrassend genoeg in 1 keer. Een klein rondje gereden waarbij de ABS achter in ieder geval goed werkte. Wel merkte ik dat hij niet helemaal lekker liep, en op dat moment zag ik dat de benzine uit 1 van de carburateur slangetjes liep.

Mijn idee hierbij is dat 1 van de vlotternaalden blijft hangen. Dit kan heel goed ook direct de oorzaak zijn van de brand, aangezien de slangen uitkomen rond de plek waar de brand begonnen is.

Komende periode ga ik eerst ontdekken welke carburateur er niet functioneert. Zodra ik dit weet zal ik alsnog alle carburateurs eraf pakken, door de ultrasoon reiniger duwen en voorzien van een revisie set. Want ik verwacht dat wanneer er 1 vlotter na 26 jaar blijft hangen de andere ook komende jaren zullen volgen.
Pagina's: 1 [2] 3  Allemaal   Omhoog
 

cuneate-rose