FJ-Ownersclub
FJ1200 => Algemeen => Topic gestart door: DaveFJ op 18 oktober 2017, 23:10:23
-
Na lang zoeken een FJ1100, april 1984 kunnen vinden.
32 jaar in bezit geweest van de 2de eigenaar.
Volledig origineel, aantoonbaar 27.000 gelopen.
Proefgereden, 2de blijft mooi zitten.
Zaterdag ophalen.
Verheug me.
-
Gefeliciteerd !
-
Ben benieuwd Dave, je hebt echt iets zeldzaams gevonden :mrgreen:
-
Je bent een mooie verzameling aan het maken :mrgreen:
Toch niet in Deurne gekocht zeker?
-
Mooie aanwinst.
27000km is niet veel.
-
Dave proficiat.
Kleine tip nu de 2e nog goed is de veer al vervangen dan voorkom je waarschijnlijk het probleem.
Hoe en welke veer kan je het beste aan Jan van Ginkel vragen die heet er veel ervaring mee.
-
Sorry Rob,
dat is en blijft symptoombestrijding, naar mijn mening.
Het probleem met de 2e versnelling ligt hem in het feit dat de nokken aan de zijkant van het tandwiel recht zijn en
niet "undercut" zoals bij de andere versnellingen.
Undercut betekent in dit geval dat de basis van de nok smaller is dan het uiteinde.
Als je schakelt en het tandwiel met de nokken schuift over de as, dan aan het einde van de schakelbeweging
steekt elke nok in een gat van het nevenliggende tandwiel (dat niet kan schuiven).
Als een nok undercut is, trekt deze zichzelf het gat in bij draaiende belasting.
Bij de 1100 met versleten nokken is precies het omgekeerde het geval en drukken de tandwielen zich uit elkaar.
Het schuivende tandwiel drukt tegen de schakelvork en die draait op zijn beurt weer de schakeldrum uit positie.
De genoemde veer is voor het arreteren van de schakeldrum en ik ben van mening dat als je het verdraaien van de drum moeilijker maakt,
de oorzaak van het probleem niet verholpen wordt.
Erger nog, de schakelvork kan daardoor niet bewegen en wordt veel zwaarder belast.
Als je pech hebt wordt de oliefilm doorbroken en verslijt je het zachte materiaal op de schakelvork...
-
Mooi verhaal Jaap.
Maar wel apart dat de oplossing bij Jan wel werkt.
Misschien dat de praktijk beter is dan de theorie?
Ik wacht even het commentaar van Jan af die ik in deze als ervaring deskundige zie.
-
Zoals ik al aangaf, de veer zorgt er wel voor dat het spul niet meer kan bewegen, maar op de lange duur is het niet goed voor je schakelvork.
Vraag maar aan Richard (FZR1000Excup), die heeft zelf de nokken van zijn 1100 undercut gemaakt. :coolsmiley:
-
Rob ik moet Jaap gelijk geven.
Het preventief vervangen van de veer op zich is een goede zaak, kan in ieder geval geen kwaad. Het is zoals Jaap zegt de kwaal wordt veroorzaakt door het recht zijn van de ingrijpnokken als je dus door overbelasting slijtage krijgt willen de nokken naar buiten gedrukt worden. Het veertje rekt alleen het moment van" uit de versnelling klappen"
-
Ben ff weekje in Malaga, vandaar niet zo snel.
In mijn originele blok heb ik het veertje vervangen voor een zwaardere, met als effect dat de 2e er nog steeds uitschoot, alleen bij duidelijk meer vermogen.
Het huidige blok schiet er niet uit, samen met Rob heb ik de veer eruit gehaald.
Wat bleek: deze veer is nog zwaarder en dikker dan mijn nieuwe zware veer.
Dus snel die veer weer teruggezet. Mijn gekochte veer heb ik nog liggen.
-
Ben ff weekje in Malaga, vandaar niet zo snel.
In mijn originele blok heb ik het veertje vervangen voor een zwaardere, met als effect dat de 2e er nog steeds uitschoot, alleen bij duidelijk meer vermogen.
Het huidige blok schiet er niet uit, samen met Rob heb ik de veer eruit gehaald.
Wat bleek: deze veer is nog zwaarder en dikker dan mijn nieuwe zware veer.
Dus snel die veer weer teruggezet. Mijn gekochte veer heb ik nog liggen.
Op de motor Jan ?
-
Ben ff weekje in Malaga, vandaar niet zo snel.
In mijn originele blok heb ik het veertje vervangen voor een zwaardere, met als effect dat de 2e er nog steeds uitschoot, alleen bij duidelijk meer vermogen.
Het huidige blok schiet er niet uit, samen met Rob heb ik de veer eruit gehaald.
Wat bleek: deze veer is nog zwaarder en dikker dan mijn nieuwe zware veer.
Dus snel die veer weer teruggezet. Mijn gekochte veer heb ik nog liggen.
Op de motor Jan ?
Was het maar zo :-( Zag afgelopen zondag wel flink wat NLD motoren op een bepaalde route. Blijkbaar een georganiseerde tocht door Andalusië. Hele mooie bochtige wegen heb je hier, met mooi asfalt en weinig grint.
Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
-
Het beste is gewoon vervangen.
Ik heb dat eens eerder gedaan.
Maar...eerst poetsen, carbs schoon, gewoon eigenlijk alles doen.
-
Motor komt uit Duitsland. Man is bankier en reed er weinig op. Tuv papieren gezien. Is ok. Zoals gezegd vanmiddag met de kar ophalen. Het enig wat na 5 jr vervangen is zijn de dubbele uitlaatbochten. Op zich ok toch. Dempers nog origineel. De FJ stond op mobileDE. Valt me dat de FJ’s daar duurder zijn dan hier...? (Maar misschien mooier) Heb er echt zin in maar moet eerst nog een Moto Guzzi legeruitvoering aan de praat krijgen. Dan komt de FJ aan bod. Mocht de 2de eruit schieten haal ik het blok eruit op de kop op werkbank en vervangen. Wordt vervolgd.
-
https://myalbum.com/album/i0SBihamRxa2
De FJ wordt nog verfraaid met originele Yamaha remschijfboutjes, originele spiegels & richtingaanwijzers.
Voorts wordt nog gedaan
# Het schoonmaken en opnieuw spuiten van de rem en koppelingsreservoirs.
# Verversen van de remolie.
# Verversen van de voorvorkolie.
# Remmen uit elkaar, schoonmaken en voorzien van ATE.
# Vervangen van de originele veren voor Hyperpro veren.
# Achterdemper wordt vervangen door Hyperpro Emulsie schokdemper.
# Kleppen stellen, nw luchtfilter
# Carburateurs reinigen & vervangen inlaatrubber (van 100 naar 125 pk)
# Afstellen en synchroon stellen.
Inmiddels is gedaan:
# Motorolie & filter
# Bougies
# Framedelen gestraald en gespoten. (de bekende lekkage van de koppeling slaven)
# Revisie set voor slave.
# Lak in de glascoating zetten.
# Alle Alu-delen met Belgom-Alu poetsen.
# Nieuwe accu
Ik ben vast nog iets vergeten...
-
Dat is hele mooie.
Mis alleen het ruitje :)
-
Wie neu!
Zaten de rvs-ommantelde leidingen vòòr er al op bij de aankoop, Dave ?
-
Wie neu!
Zaten de rvs-ommantelde leidingen vòòr er al op bij de aankoop, Dave ?
Die zaten er idd voor de aankoop er op.
Tuv verklaring zat erbij
-
Mooi!
-
Dat is hele mooie.
Mis alleen het ruitje :)
Ha het ruitje heb ik gepoetst en even weg gelegd.
-
Mooi!
Bedankt.
Ik probeer de FJ zo origineel mogelijk te maken/houden.
Off-topic: heeft nog iemand liggen: het linker zwarte kuipdeel incl. dekseltje vd zekeringen. (is een beetje aangetast door remvloeistof)
-
De zwarte kuipdelen zijn niet los bij de 1100....
-
De zwarte kuipdelen zijn niet los bij de 1100....
Ok thx.
Ik ben ook nog nieuwsgierig hoe het onder de tank er uit ziet.
-
Ik heb wel eens gelezen dat iemand met een bepaald product de zwarte kuipdelen een soort van polijst beurt gaf waardoor de vlekken verdwenen waren
-
Schuren grof, middel, fijn, extra fijn, super fijn.
Ik ga iets proberen,
-
Sjesus.... :-o :mrgreen: Heuuuuuuuuul mooi.
-
Heb er zelf eerder de vlekken uitgepoetst met een tube aluminium polish.Autosol.
-
Is een heeeele mooie :mrgreen:
-
Heb er zelf eerder de vlekken uitgepoetst met een tube aluminium polish.Autosol.
Deze... (http://www.halfords.com/motoring/car-cleaning/shampoo-polish-wax/autosol-metal-polish-75g)
-
Heb er zelf eerder de vlekken uitgepoetst met een tube aluminium polish.Autosol.
Deze... (http://www.halfords.com/motoring/car-cleaning/shampoo-polish-wax/autosol-metal-polish-75g)
Thx my friends
-
Mn boutjes en inlaatrubbers zijn binnen.
Weer lekker klussen.
Vandaag de "onderkant" afmaken, collector stralen, spuiten.
Morgen de carbs.
https://myalbum.com/album/WhcprmCCcMmR
-
:mrgreen:
-
Kanonne, da's een hele mooie!! :lol:
-
Het begint er op te lijken.
Carburateurs gereinigd.
Collector gestraald en uitlaten gemonteerd.
Zometeen alles vastdraaien en laatste check.
Synchroon zetten
Kabeltje van de choke gesmeerd.
https://myalbum.com/album/WhcprmCCcMmR
-
Straks wil Yamaha hem nog terug voor in 't museum..
Chapeau :mrgreen:
-
Super mooi :mrgreen:
-
Gaaf :smitten:
-
Prachtig!
-
Bijna bijna klaar.
Wachten op de nee spiegels en luchtfilter.
Volgende week naar de RDW.
De emulsie schokdemper en voorveren liggen gereed bij Hyperpro.
Heb er echt zin.
https://myalbum.com/album/doHrKKyYwcaE
-
Een motor voor op de beurs!
-
sjees :smitten:
-
Heb je die spetters op de binnenkuipdelen nog kunnen wegpoetsen Dave?
-
Plaatjes
-
Heb je die spetters op de binnenkuipdelen nog kunnen wegpoetsen Dave?
Nor,
Bij nader inzien heeft de vorige eigenaar aan de linkerkant remvloeistof gemorst waardoor het eea is beschadigd. Dus dat wordt van grof naar 1000 schuren,. Daarna behandelen met plasticcoating. Komt goed.
Zie ook foto in My Album.
https://myalbum.com/album/GjHK0wvOrlcd
-
Zo erg heb ik het niet eerder gezien, hooguit sporen van druppels die naar beneden gelopen zijn en het plastic wat dof hebben gemaakt...
-
Dat is wel heel rabbig ja.. :-(
-
Ik heb verschillende blokjes om te schuren.
Ga morgen beginnen
Maak fotos step by step
-
Ben je niet bang dan het materiaal ter plekke poreus is en dat je e.e.a. zult moeten vullen ?
-
Ben je niet bang dan het materiaal ter plekke poreus is en dat je e.e.a. zult moeten vullen ?
Hoi FJaap,
Was ik ook bang voor, poreusheid onder de toplaag.
Echter kon niet wachten tot morgen.
Ben begonnen met schuren (met de hand geen machines), daarna licht met de polijstmachine, dan Belgom Alu.
Korrel 100 > 180 > 240 > 320 > 400 (met water)
Polijstmachine met bruine pasta.
https://myalbum.com/album/N1msenBLdIwt
Ik moet zeggen het resultaat is ok. :mrgreen:
Alleen...ben ik nog niet helemaal tevreden.
Als autist moet ik morgen korrel 600, 800 en 1000 kopen.
Die twee blokken zijn eigenlijk mijn geheim vd smit, maar vind dat ik het hier kan delen.
Je kunt er alles mee schuren. Voorbereiden voor het polijsten. Werkt lekker vlot. Met een mes kun je er een strookje vanaf snijden zodat je als voorbeeld tussen je koelribben kunt schuren.
Gr. Dave
-
Goed bezig :)
-
Ziet er geweldig uit!! :smitten:
-
Mn voorvering en schokdemper zijn binnen.
Kan niet wachten om te sleutelen.
Eerst eten dan mediteren, telefoon uit, wil niet gestoord worden.
Tja gestoord ben ik al.
https://myalbum.com/album/doHrKKyYwcaE
-
Damn, das een mooie shocker.. :-)
-
Voor onder een schitterde FJ1100!
-
Voor onder een schitterde FJ1100!
Bedankt Gerard.
Is gewoon kicken om aan een originele fiets te werken. Achtervering is een fluitje
https://myalbum.com/album/doHrKKyYwcaE
-
De Bellypan is bijna klaar, een klein drupje bij het oog/gat. Zodra de lak goed is uitgehard, wordt het weggeschuurd.
De binnenkant met hitteschiltjes afwerken.
Voorts nwe rubbers voor mn steps en schakelpook.
https://myalbum.com/album/doHrKKyYwcaE
-
Zoals altijd weer een feest voor het oog, Dave ! :mrgreen: