FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Pagina's: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9  Allemaal   Omlaag

Auteur Topic: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden  (gelezen 18197 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerko

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3641
  • Vlaardingen
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #60 Gepost op: 16 augustus 2017, 21:17:28 »

Ja, onze website is prachtig en super informatief. Maar de gezelligheid van de club straalt er niet af. Het is een beetje zakelijk.
Laat foto's zien van treffens en sleuteldagen. Filmpjes van toertochten.
Laat zien welke topics er trending zijn maar laat niet alles lezen. Wil je je aanmelden dan wordt je aspirant lid. Je kunt gratis 20 postings doen om te kijken of de club bij je past. Wil je blijven, dan betaal je 15 euro en ben je vanaf dat moment een jaar lang lid. Blijf je betalen dan blijf je lid, betaal je niet meer dan einigd na één maand na datum je lidmaatschap automatisch. Je kunt een herinneringsmail of pop up krijgen als het weer tijd wordt om te betalen. Doe je dat niet binnen 1 maand dan eindigt het lidmaatschap automatisch.
Als iemand zich binnen 1 jaar weer opnieuw aanmeld voor die 20 gratis postings dan stuur je hem een vriendelijke mail waarin je uitlegt waarom we contributie vragen. Dan kan zo iemand dus kiezen; lid worden of niet.

Op deze manier heb je geen gedoe, geen vragen op verkeerde delen van het forum die je moet gaan afwijzen, geen geschooi meer om geld, geen profiteurs die onderdelen uit de club trekken, geen scheve gezichten omdat de een wel en de andere niet betaalt voor de zelfde informatie. Niks meer. Alle problemen opgelost.

Heel mooi idee Eelco, ik hoop dat het helpt, ik zie op een dag toch veel gasten online, hier zullen allicht ook een aantal niet ingelogde leden bij zijn, maar er is wel potentie lijkt me
FJ1200 3XW '91 WPB
FJ1200 3SK '90 Blauw/Rood project

Batman

  • Clublid
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5301
  • Winterswijk
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #61 Gepost op: 16 augustus 2017, 21:34:37 »

Er zal gekeken moeten worden of zoiets (het voorstel van eelco) mogelijk is. Wel is het zo dat dit organisatorisch meer werk in zit. Zeker ook voor de knakenpoetser. Die moet dan maandelijks bij houden wie er betaald heeft en wie niet.  En dan zal er herinneringen gestuurd moeten worden. Het is zeker de moeite waard om naar de mogelijkheden te kijken. Maar....... Dit is maar 1 deel van het probleem.  Er zal en moet meer uit de leden vandaan komen. Alle voorstellen die eelco en anderen gedaan hebben kan en mag niet een opgave zijn die volledig door het bestuur moet worden ingevuld. Leden werven is een maar het aanbieden van leuke en leerzame activiteiten is een uitdaging voor ons allen. Er zal in een ander topic weer het jaar programma 2018 worden besproken.  Daar verwacht ik persoonlijk dus veel animo voor organisatoren.
Uw knakenpoetser.
Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd.

FJ 1200. 1TX Bwj 1984 (The New Batbike)
FJ 1200 3XW Bwj 1993 (WPB)
Triumph Tiger 1200 XCa, Bwj 2018

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7484
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #62 Gepost op: 16 augustus 2017, 22:44:24 »

En de statuten zullen moeten worden gewijzigd. Ik heb ze even doorgelezen. ALS jullie mijn voorstel zouden uitvoeren klopt dat niet met wat er in de statuten staat.
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6205
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #63 Gepost op: 17 augustus 2017, 00:52:29 »

Ik sta voor een groot deel achter Eelco's voorstel, dat zelfs verdergaat dan het mijne.

Maar omdat de meeste bezoekers toch rechtstreeks via een zoekopdracht bij Google op ons forum terechtkomen en niet op onze homepagina én omdat onze homepagina een statische is waarop weinig verandert, denk ik toch dat mijn voorstel beter is:
De huidige situatie behouden, maar populaire onderdelen achter een betaalmuur zetten. Bezoekers die op zo'n onderdeel klikken, maar geen OSCM/SCM-zijn, moeten een melding of een pagina te zien krijgen waarop staat waarom ze geen toegang hebben, hoe ze die wel kunnen krijgen en welke voordelen een betalend clublid nog meer heeft. Op de homepagina en in de 'gebruiksaanwijzing' van het forum moet dezelfde informatie staan, met - zoals Magnetron aangeeft - handige links naar registratie- en betaalmogelijkheden.

Dit is m.i. de makkelijkst te implementeren oplossing. Wat niet betekent dat we het ene moeten doen en het andere laten. Combinaties van voorstellen zijn altijd mogelijk.
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7484
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #64 Gepost op: 17 augustus 2017, 07:22:25 »

Als je dat doet gaat iedereen zijn vragen stellen op delen van het forum die wèl toegankelijk zijn. Dan moet je steeds zeggen: 'sorry, je krijgt geen antwoord voordat je betaald hebt' . Dat werkt niet. Iedereen die echt interesse heeft zal lid worden. Mensen die niet echte interesse hebben zullen hun vraag stellen op een ander forum bv motor-forum. Maar dat is niet erg. Die mensen zouden toch nooit lid zijn geworden. Je kunt wel wat delen van het forum open zetten om te lezen. Maar blokkeer dan het posten.
Gisteren waren er 41 gasten op het forum en 1 lid.
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

bovio

  • Clublid
  • Berichten: 175
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #65 Gepost op: 17 augustus 2017, 22:15:01 »

Interessante discussie. Alert: Ik ben zelf geen betalend lid.

Forums gebruik ik regelmatig om informatie op te doen (bijv. Keversite, MG-forum) en de kennis is net als op het FJ-forum hier fantastisch. Ik heb hier nog nooit voor hoeven te betalen maar dit is geen reden om dit niet te doen. Wel heb ik mijn twijfels over het afschermen van informatie omdat, zoals Pepe ook schreef, er wel alternatieven zijn waar info is te vinden en omdat het lastig zal zijn bezoekers te overtuigen dat ze de buidel moeten trekken.
Bovendien verwacht ik dat het aantal FJ-rijders terugloopt. Worden er nog nieuwe FJ's gemaakt? Ik zie bijvoorbeeld de FJ-09 - hoort die ook bij die forum?



Ik verwacht dat je inkomsten dan ook uit  andere bronnen moeten komen. Hier even een ideeen dump, for what's it worth:

1. Ik zou het prima vinden om bijvoorbeeld elke keer als ik geholpen wordt met een vraag een euro te doneren via een Paypal account. Dit zou je vrijblijvend kunnen vragen en ik verwacht dat mensen dat best willen betalen. Ze zijn immers goed geholpen (reciprociteitsbeginsel). Bovendien is een paypal account zo aangemaakt en kan je makkelijk testen of het werkt.
2. Ik zou best graag naar een sleuteldag willen komen en daar begeleid willen worden door de meer technische mensen. Ik zou daar zeker  bijv. 25 euro voor over hebben. Je zou zelfs pakketten kunnen maken - bijv. oliewisselpakket - mensen betalen hetzelfde wat ze bij de dealer betalen (of net iets minder) maar leren dan wel hoe het zelf moet.
3. Zoals Pepe aangaf kan je inderdaad 'how to' guides maken en als PDF verkopen. Ik heb zelf een Haynes boek maar daar staat niet alles even gemakkelijk in beschreven. Wel verwacht ik dat de doelgroep steeds kleiner wordt omdat gedurende de komende jaren minder mensen bijv. een FJ1200 zullen rijden.
4. Samen gaan werken met een ander forum. Je kan op zoek gaan naar forums die in eenzelfde positie zitten. Welke modellen motoren worden niet meer gemaakt en heeft een dalende groep berijders. Oude Honda's, Oude kawasaki's. Je wordt dan een soort forum voor de wat oudere modellen.
5. Een nieuw forum erbij opzetten voor een model dat nieuw uitkomt of waar nog geen forum voor is. Toekomstig Yamaha model?
6. Andere FJ modellen opnemen. Ik zie op de site dat de FJ-09 niet op het forum is opgenomen?
6. Een lijst maken van onderdelen per motor / type / jaar en die linken naar een online webshop waarbij je een kick-back krijgt.  Denk aan max. 10% van de omzet. Ik vind het persoonlijk namelijk niet altijd even makkelijk om de juiste onderdelen te vinden die ik nodig heb. Je kan ook pakketten maken --Bijv. oliewisselpakket en dan linkjes maken naar de webshop met alle producten die ik daarvoor nodig heb.
7. Met z'n allen inkopen. Ik wissel 1 keer per jaar de olie met het huidige tempo - als iedereen dat doet heb je het over 100 flessen olie?
8. Aan de forumleden en bezoekers vragen wat ze het lastigste vinden aan het eigenaarschap van een FJ, of waar ze naar op zoek zijn. Daarom is deze discussie hier zo goed, daar krijgen jullie ideeën van.
9. In gesprek met anderen verenigingen om te luisteren hoe zij het doen.
10. Maak het makkelijker om het lidmaatschap te betalen. Ik zat net hier te kijken en ik http://www.fj1200.nl/ en ik kan niet makkelijk zien hoe ik lid wordt. Maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk.
11. Maak het iets persoonlijker - op http://www.fj1200.nl/ kan ik geen foto vinden van personen, dat zou ik persoonlijk wel leuk vinden. Of een leuk filmpje opnemen tijdens de volgende vergadering.
12. Verhoog de lidmaatschapskosten :-) drie tientjes klinkt ook nog niet zo hoog.
13. Maak iets dat ik wil hebben en geef dat alleen cadeau als ik lid word (bijv. aankooptips bij een FJ1200, FJ600, etc., aandachtspunten, etc.) Of een checklist --> net een FJ gekocht - dit is alles wat je moet weten (zet daar info in maar ook tips van gebruikers die niet in een manual staan (hoe te voorkomen dat je banden cuppen, leuke must have gadets, handige toevoegingen voor de FJ, etc).
14. Ga na voor welke info mensen hier komen. Er is waarschijnllijk een groep mensen die naar de site komen voordat ze een FJ kopen. Dan is er een groep die op het forum komt die net een FJ gekocht heeft (dat was ik). Welke groepen heb je nog meer?
15. Als je het lidmaatschapsgeld zou moeten verdubbelen - welke waarde zou je dan moeten toevoegen om dit te rechtvaardigen?

Ok - tot zover.

:-)


fredbb

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1133
  • 3XW 1993 WPB + 51J 1984
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #66 Gepost op: 17 augustus 2017, 22:40:12 »

Sleuteldag is veel goedkoper, je kan 2 keer komen voor 15 euro  :-). Verder zitten er echt leuke ideeën bij, wellicht kan ons bestuur er iets mee (of anders maken wij ze er attent op bij de volgende Algemene Leden Vergadering).

Fred
The pen(cil) is mightier than the sword.

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6205
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #67 Gepost op: 18 augustus 2017, 00:36:50 »

Het forum is ons clubhuis, de club stelt faciliteiten ter beschikking. Logisch dat betalende leden van meer faciliteiten gebruiken kunnen maken dan niet-betalende.
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7484
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #68 Gepost op: 18 augustus 2017, 10:21:51 »

@Bovio:
Super bedankt voor je inbreng. Zitten zeker bruikbare dingen tussen lijkt me.

Alleen, en dat is het grappige, zie je de FJ club als een forum. En dat is gelijk het grote probleem waarmee we worstelen. Want inderdaad, waarom zou je voor een openbaar forum moeten betalen? Maar dat is gelijk de grote misvatting die hier heerst. De Yamaha FJ Owners Club is een motorclub, niet alleen een internet forum. Wij houden toerritten, treffens, sleuteldagen, recepties en van alles en nogwat. Hier draagt de club in bij. Het forum is (was) ons "interne" communicatiemiddel. Dat is door de jaren heen anders geworden. Je ziet nu dat nog geen 10% van de gebruikers van het forum lid is van onze club. Zie het als de ANWB. Daar wordt je ook lid van. Maar je kan ook het forum van de ANWB gebruiken.

Ja, je kunt ook elders informatie vinden. Het is aan ons bestuur te bepalen of wij het belangrijk vinden dat mensen ons forum gebruiken om informatie in te winnen of dat we het weer gaan gebruiken als intern communicatieplatform. Als wij een naslagwerk willen zijn vind ik dat het hele forum open moet, zonder betaalmuur. Als het weer een intern communicatieplatform moet worden vind ik dat het gehele forum op slot moet. Geen gedoe met half open. Dat werkt niet. Een beetje van dit en een beetje van dat. Dat doen we al jaren en inmiddels weten we wel dat dat niet werkt.

Is het nou zo vreselijk erg dat iemand die iets technisch over de FJ zoekt op een andere website terecht komt? Waarom zouden we hier al die bezoekers willen hebben? Voor die ene websurfer die wellicht wèl lid wil worden? De club moet gevonden worden door inderdaad een aantrekkelijke website met foto's van treffens en sleuteldagen. En als we het hier toch over hebben: het bestuur staat met hun nickname op de site. Op deze manier creëer je ook het beeld dat we alleen een forum zijn. 

Stel:
Iemand is lang op zoek geweest naar een mooie FJ omdat hij die fiets als kind al zo geweldig vond. Heeft er eentje gevonden en gaat hem opknappen. Is er helemaal gek van maar loopt uiteraard tegen wat technische dingen aan.
Zo'n persoon wordt lid. En dan maakt het niks uit dat hij daar 15 euro of meer per jaar voor moet betalen.

Een ander persoon koopt een FJ omdat dat een dikke motor zocht voor weinig geld. Hij liep toevallig aan tegen een FJ die bij hem in de buurt te koop stond op MP voor 500 euro. Hij heeft het ding gekocht om er dit seizoen op te knallen. Daarna gaat ie wel in de worst. Heeft problemen met de koppeling. Zoekt info en vind ons. Zitten we nou echt zo vreselijk te wachten op dit soort FJ rijders? Lijkt me niet. Het is helemaal niet erg als deze op motorforum terecht komt of op een andere site. Laat hem lekker.

Ik denk dat we nu voor een keuze staan. Gaan we links of recht af. Sluiten we het forum en behouden we daarmee de FJ Club zoals hij nu is of maken we alles openbaar en gaan we verder als FJ forum? Kan namelijk ook. Dan maken we de evenementen kosten dekkend en hebben we geen of nauwelijks nog inkomsten nodig. Het forum houden we wel in de lucht met vrije giften.

Persoonlijk lijkt het mij geen goed idee om alleen de populaire topics af te sluiten en zo mensen te dwingen om te betalen voor informatie. Dat gaat voor nog veel meer onrust en onenigheid zorgen.

Wat de keuze ook gaat worden; Marianka en ik blijven betalend lid, ook nu wij in een drukke levensfase zitten waardoor wij niet veel tijd hebben voor de club.
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

fredbb

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1133
  • 3XW 1993 WPB + 51J 1984
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #69 Gepost op: 18 augustus 2017, 10:48:22 »

Heb hier weinig anders aan toe te voegen dan dat ik vind dat we dan maar de hele boel op slot moeten gooien, dit is ons "clubhuis". We kunnen altijd via andere wegen onszelf laten zien (Facebook en een meer dynamische website).

Fred
The pen(cil) is mightier than the sword.

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7484
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #70 Gepost op: 18 augustus 2017, 12:02:02 »

Precies. Waarom zou je mensen in ons clubhuis uitnodigen als ze er geen biertje mogen drinken of naar de WC mogen gaan?
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

Mark_Vans

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6205
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #71 Gepost op: 18 augustus 2017, 13:58:38 »

Dat mogen ze wel. Ze mogen alleen niet genieten van de activiteiten die voor leden zijn bedoeld.
Kijk naar het FJR-forum, daar doen ze ook wat ik hier voorstel.
FJ 1200 3CW, '89. Bluish Black
Triumph Tiger 1200 XRX Explorer '18
Meindl Bernina 2

bovio

  • Clublid
  • Berichten: 175
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #72 Gepost op: 18 augustus 2017, 14:19:42 »

Hi Fred - mag ik vragen waarom de boel dan maar op slot moet? Wat is het probleem dat mensen gratis op het forum mogen kijken en vragen kunnen stellen? De enige reden dat ik de tijd neem om wat ideeën en feedback te sturen is omdat ik door dit forum goed geholpen ben, daar ben ik dankbaar voor en daarom wil ik iets terugdoen.

Even een stapje terug: voor welk probleem zoeken jullie een oplossing?

Eelco

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7484
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #73 Gepost op: 18 augustus 2017, 14:51:46 »

Het probleem is dat wij als club met steeds minder betalende leden de kosten moeten ophoesten. We hebben 865 niet betalende leden en 65 betalende. Een betalend lid heeft vrijwel de zelfde rechten als een niet betalende. Zij die betalen doen dat voor de bijna 900 niet betalende. Daar is wat discussie over ontstaan

Dat mogen ze wel. Ze mogen alleen niet genieten van de activiteiten die voor leden zijn bedoeld.
Kijk naar het FJR-forum, daar doen ze ook wat ik hier voorstel.
Is daarom de FJR club niet gezellig? Ik ben er nooit geweest en ik heb er nooit gekeken. Ik heb het dus van horen zeggen.
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

fredbb

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1133
  • 3XW 1993 WPB + 51J 1984
Re: Meer onderdelen van forum alléén toegankelijk maken voor betalende leden
« Reactie #74 Gepost op: 18 augustus 2017, 15:06:06 »

Beste Bovio,

Zoals ik al aangaf is jouw inbreng in deze discussie erg positief en waardeer ik dat persoonlijk zeer. Het probleem is al door Eelco uitgelegd, daar zal ik verder niet op ingaan. Ik vind eigenlijk dat als je meelift op het forum daar best iets tegenover mag staan, een forum kost namelijk geld. Dit wordt op veel fora bekostigd door reclame, het onze betalen we zelf. Er zijn mensen die vallen over de 15 euro per jaar die deze club kost, dus lijkt het mij een goed idee om ons te profileren op social media en via een iets meer dynamische website en het forum dan beschikbaar te maken tegen een gereduceerd tarief (zeg 5 euro per jaar), dan ben je forumlid en krijg je toegang tot alles, die 5 euro verdien je met gemak terug door de informatie en goedkope onderdelen. Wil je dan naar een sleuteldag/toertocht betaal je daar apart voor of wordt je volledig lid, sleuteldagen zijn gezellig, zeer leerzaam en je motor komt gesynchroniseerd terug, heb je meteen je hele lidmaatschap eruit  :-).

Groeten,

Fred
The pen(cil) is mightier than the sword.
Pagina's: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9  Allemaal   Omhoog