Welkom Vic...
De koppelingsplaten vervangen klinkt moeilijker als dat het is....
ik heb het zelfs eens gedaan...welliswaar onder supervisie ..maar toch...en de meeste weten hoe A technisch ik ben
samen met de links hier en mijn verhaaltje moet het zeker lukken...
--zorg dat je de motor even een paar dagen niet nodig hebt...is moelijk, maar het kan je pleurootjes schelen..
--Bestel een nieuwe pakking voor je koppelingsdeksel ...doe hier niet moelijk over, gewoon doen.
--Belangrijk ! ! ... Zet je fiets op de Jiffy en niet op de bok, hierdoor zakt de olie naar links van je blok,
en hoef je niet bang te zijn dat je olie eruit loopt..
--schroef de koppelingsdeksel van je blok af...rechterkant blok, deksel met veel boutjes
--haal het diafragmaveer eraf ( ziet eruit als een holle schotel) ...
--haal dan de platen eruit, hou ze op de juiste volgorde, en leg ze 1 nacht in de thinner
-- bekijk hierbij goed de gladde stalen platen, zijn ze flink blauw? koop zowiezo nieuwe platen ...en wel een hele nieuwe set, incl de gecoate platen.
--het stalen veertje / draadje, moet je voorzichtig mee zijn en niet beschadigen, maar kan je er wel zo uitwippen...
--na de nacht in thinner, olie ze goed in, en laat ze even een paar uur lekker "soaken"in de motorolie
--zet het hele spul terug zoals je het eruit hebt gehaald.
--een tip: haal eerst een nijlon/ dun ijzerdraadje door het gaatje waar de originele veer/ ijzerdraad zich in moet "klikken"...doe het draad vastmaken aan de originele veer / ijzedraad, en je klikt / trekt de rondingen van het originele veer / draad zo terug op zijn plaats in het gaatje met dit "hulpdraadje".
( moelijker uitleggen als dat de actie is
)
--zorg dat de pakking zetting goed schoon en droog is, plaats de pakking en plaats de koppelingsdeksel terug.
--de bouten van het deksel moet je "tegenover elkaar "aantrekken...dwz. eerst de bovenste, dan de onderste, dan de linker , dan de rechter.. enz enz, dit om een gelijkmatige druk te creeren op de pakking
-- probeer de motor uit...slipt hij dan nog?
-- Als de stalen platen niet te erg blauw zijn...zou ik eerst alleen de gecoate platen en het diafragmaplaat bestellen en vernieuwen...
-- ook de nieuwe gecoate platen eerst een paar uur in de olie laten "soaken" voordat je ze plaatst
Vertrouw je jezelf niet? maak fotos en notities bij het demonteren...kan je niet fout gaan bij het monteren
Het 1 en ander is al in het voorgaande gezegd door clubgenoten... mocht je er toch niet mee vertrouwd zijn.... mijn koffie is bruin..evenals mijn gereedschap....het 1e smaakt goed, en het 2e is best nog wel bruikbaar