FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Natuurlijk mag ook onze Facebook pagina niet ontbreken.
Kijk hier voor de laatste informatie: Yamaha FJ Owners Club NL/BE

Auteur Topic: Versleten koppeling wie o wie kan me daarmee helpen?  (gelezen 8309 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FJoppie

  • Overleden
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5535
Re: Versleten koppeling wie o wie kan me daarmee helpen?
« Reactie #30 Gepost op: 25 augustus 2007, 02:26:51 »

Welkom Vic...
De koppelingsplaten vervangen klinkt moeilijker als dat het is....
ik heb het zelfs eens gedaan...welliswaar onder supervisie ..maar toch...en de meeste weten hoe A technisch ik ben :angel:

samen met de links hier en mijn verhaaltje moet het zeker lukken...

--zorg dat je de motor even een paar dagen niet nodig hebt...is moelijk, maar het kan je pleurootjes schelen..
--Bestel een nieuwe pakking voor je koppelingsdeksel ...doe hier niet moelijk over, gewoon doen.
--Belangrijk ! ! ... Zet je fiets op de Jiffy en niet op de bok, hierdoor zakt de olie naar links van je blok,
 en hoef je niet bang te zijn dat je olie eruit loopt..
--schroef de koppelingsdeksel van je blok af...rechterkant blok, deksel met veel boutjes
--haal het diafragmaveer eraf ( ziet eruit als een holle schotel) ...
--haal dan de platen eruit, hou ze op de juiste volgorde, en leg ze 1 nacht in de thinner
-- bekijk hierbij goed de gladde stalen platen, zijn ze flink blauw? koop zowiezo nieuwe platen ...en wel een hele nieuwe set, incl de gecoate platen.
--het stalen veertje / draadje, moet je voorzichtig mee zijn en niet beschadigen, maar kan je er wel zo uitwippen...
--na de nacht in thinner, olie ze goed in, en laat ze even een paar uur lekker "soaken"in de motorolie
--zet het hele spul terug zoals je het eruit hebt gehaald.
--een tip: haal eerst een nijlon/ dun ijzerdraadje door het gaatje waar de originele veer/ ijzerdraad zich in moet "klikken"...doe het draad vastmaken aan de originele veer / ijzedraad, en je klikt / trekt  de rondingen van het originele veer / draad zo terug op zijn plaats in het gaatje met dit "hulpdraadje".
( moelijker uitleggen als dat de actie is :-) )
--zorg dat de pakking zetting goed schoon en droog is, plaats de pakking en plaats de koppelingsdeksel terug.
--de bouten van het deksel moet je "tegenover elkaar "aantrekken...dwz. eerst de bovenste, dan de onderste, dan de linker , dan de rechter.. enz enz, dit om een gelijkmatige druk te creeren op de pakking
-- probeer de motor uit...slipt hij dan nog?
-- Als de stalen platen niet te erg blauw zijn...zou ik eerst alleen de gecoate platen en het diafragmaplaat bestellen en vernieuwen...
-- ook de nieuwe gecoate platen eerst een paar uur in de olie laten "soaken" voordat je ze plaatst

Vertrouw je jezelf niet? maak fotos en notities bij het demonteren...kan je niet fout gaan  bij het monteren  :mrgreen:

Het 1 en ander is al in het voorgaande gezegd door clubgenoten... mocht je er toch niet mee vertrouwd zijn.... mijn koffie is bruin..evenals mijn gereedschap....het 1e smaakt goed, en het 2e is best nog wel bruikbaar :-)



« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2007, 02:35:17 door FJoppie »
Gelogd

Kraanvogel

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3889
  • Uit de enige Zuiderzeepolder. (Wieringermeer)
Re: Versleten koppeling wie o wie kan me daarmee helpen?
« Reactie #31 Gepost op: 26 augustus 2007, 10:07:21 »

Eerst nog een heelbelangrijke vraag voor je begint. :roll:
Wat voor olie gooi jij in je FJ????? :|
Als jij vol synthetische olie gebruikt heb je het probleem ook na het schoonmaken met thinner zo weer terug. :tickedoff:
FJ koppelingsplaten houden niet van vol synthetische olie. :buck2:
Het beste is om minerale olie te gaan gebruiken maar die moet je wel wat vaker gaan verversen. :smitten:
Sommige soorten half synthetische olie kunnen ook maar ik weet niet precies welke merken.
Ik heb mijn platen vorig jaar ook schoongemaakt en hij trekt weer als een jekko. :evil:

Groet,Gerard. :coolsmiley:
Gelogd
Alles op z'n tijd, maar wel rap een beetje.

Honda ST1100A CBS ABS TCS black 1996 V4 100pk
Volvo S80 II 2.5T Geartronic Summum zwart 11-2006 200pk G3 lpg
Volvo S40 2.4i zilver metallic 01-2005 170pk
Volledig uitgeruste motorwerkplaats.
Henra 2,7 tons 3 zijdige kipper / plateauwagen / oprijwagen '02
Batavus Staccato '07 1mk metallic blauw/brons
van Bommel maat 47 donkerblauw
5820 Kwh zonnepanelen
300 L. zonneboiler met warmtepomp en 4 zonnecollectoren
2000 Kwh aandelen windmolen "de Trouwe Wachter"