Het heeft even geduurd, maar er is weer nieuws te melden! Na de trip naar het sauerland kwam ik er achter dat mijn koppeling het steeds minder goed deed. Het reservoir op het stuur bleek leeg te zijn. Na vullen en ontluchten kon ik weer verder rijden, maar bij parkeren viel me op dat er als ik weg wilde rijden steeds een plasje bij de jiffy lag. Ja hoor, koppeling slave weer lek, ondanks de vorig jaar vernieuwde seals.

Bij demontage was goed zichtbaar dat de rubber ring helemaal beschadigd was op de randen. De cilinderwand was behoorlijk aangetast, ondanks mijn voorzichtige polijstactie vorig jaar. Ik heb besloten het probleem maar voor de komende 30 jaar op te lossen, en heb een nieuwe koppelingsslave besteld bij Goedhart Motoren. Na twee dagen lag deze al klaar! Ik heb gelijk het deksel van het voortandwiel losgehaald, geschuurd en opnieuw gespoten en omdat ik toch bezig was, gelijk ook het frame en de jiffy opnieuw van een laagje verf voorzien. Ziet er toch heel anders uit! Resultaat is een perfect werkende koppeling en dat het nu wel erg opvalt dat de rest ook wel een likje verf kan gebruiken...

Nadat Jan Droog terug was van vakantie ben ik daar ook langs geweest met mijn veer. Deze bleek door de jaren heen toch behoorlijk wat veerkracht kwijt te zijn geraakt en ook de demper had er niet zo`n zin meer in. Gelukkig had Jan nog een Öhlins veer liggen welke toch 20kg/cm sterker was dan de oude (144kg/cm versus 164kg/cm). Na twee daagjes kon ik ook hier mijn gereviseerde demper en veer meenemen. Gelijk maar gemonteerd en wat een verschil! De motorfiets zakt nog steeds wel wat in als hij van de bok af komt, maar met rijden zit ik rechter op en bij drempels word ik niet meer gelanceerd. Het echte bochtenwerk moet ik nog uittesten, maar ik merk nu al dag en nacht verschil met de oude! Echt een aanrader!

Probleem wat ik nu wel heb, is dat mijn kettingkje om de veervoorspanning te veranderen geheel naar de &*^$^& is. Deze moet eigenlijk vervangen worden, maar hoe kom ik in vredesnaam aan zo`n kettingkje? Ook ben ik met demonteren het plastic pijpje kwijt geraakt wat over de stelveer van de demping heen zit. Heeft iemand deze wellicht over?
Nu kan ik een nieuwe ketting erom gaan leggen en dan zijn de klussen voor het komende jaar weer voorbij! Ik heb namelijk voor de komende editie van de 500 euro challenge een BMW K75 RT gekocht voor wènag. Deze ga ik binnenkort ophalen en goed rijdend maken. Eind dit seizoen mag de Fj dus van een winterslaap gaan genieten tot in de zomer van 2019 als de BMW weer de deur uit is. De FJ is namelijk een blijvertje

Hoop eind dit jaar nog een toertje naar de Eifel te kunnen maken, dus het topic zal nog een stukje rustiger worden dan het al was!
Ik doe ook alle overbodig geworden FJ onderdelen weg, dus als iemand een kort FJ 3CV/3XW achterspatbord wil (die van Eelco hierboven), laat het weten! Ook staat mij oude rood-witte topkuip te afhaal! De volledige remmerij van de 1TX (inclusief anti duik units) is ook beschikbaar als ook de hoofd koppelingcilinder. Ik ben de schuur aan het opruimen en kan dit toch nooit meer gebruiken.
zie daarvoor dit topic!
https://forum.fj-ownersclub.nl/index.php?topic=22134.0