FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Kentekenplaaten FJ Owners Club via het bestuur te bestellen.  Klik hier!!!

Pagina's: [1] 2  Allemaal   Omlaag

Auteur Topic: van 16 inch achterwiel naar 17 inch  (gelezen 357 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tojoko

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Back to the future
van 16 inch achterwiel naar 17 inch
« Gepost op: 23 november 2017, 20:54:25 »

Hallo

Ik heb in 1987 mijn eerste FJ1200 gekocht en 4 jaar lang gehad, daarna vele andere brommers gehad, wil nu weer een FJ kopen uit 1990, zag dat er wat moeilijk banden voor te krijgen zijn, wat is de eenvoudigste manier om naar 17 inch achtervelg te gaan, las ergens velg van een Thundercat 4jh , welke aanpassingen moet ik dan nog extra doen?

Groeten, Tojoko.
Mijn fietsen waren : BMW R90-S, BMW R100-CS, Ducati 900SD Darmah,Kawasaki GPZ600, Yamaha FJ1200 (1987), 4 X Kawasaki ZZR1100, Kawasaki ZZR 1200, Yamaha Thunderace,Honda Blackbird, Aprillia Falco, Kawasaki ZX10-R 2004, Kawasaki ZX10-R 2014, Kawasaki ZX10-R 2016, Honda CBR 600 F4i,

Eelco

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6997
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: van 16 inch achterwiel naar 17 inch
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2017, 22:18:52 »

Zijn nog banden zat hoor!
FJ 1200 ABS 3CY 1994

Fred

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7518
  • Noord Scharwoude
Re: van 16 inch achterwiel naar 17 inch
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2017, 02:39:46 »

Als je toch voor een andere velg gaat dan niet voor een 4j maar 5 of 5.5j zou ik doen.

Misschien dat je het best bij iemand in je buurt langs kunt gaan met een gemodificeerd wiel

https://myalbum.com/album/Sm8QxnqKPLTD
Aan beide zijden iets aanpassen
Aan tandwieldrager zijde 7 mm vd spacers. Van de  remstang aan brug zijde 9mm verwijderen
De tandwieltapeinden vervangen door m10x1.25x35 bouten dan heb je het meeste wel gehad zo ff uit mn hoofd.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2017, 02:52:12 door Fred »
FJ 1200 maar dan Blauw
1x3CV
3 x 3XW 
2 x XJ750 seca

Tojoko

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Back to the future
Re: van 16 inch achterwiel naar 17 inch
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2017, 11:14:42 »

Hi
Bedank voor de info, ik heb nog een bijkomend probleem, ik ga de motor naar Duitsland uitvoeren, daar woon ik, dan moet ie door de TÜV, zag een web site van een Duits bedrijf die de omzettings onderdelen levert en ook de TÜV regelt, kosten zonder velg 150 Euro, die melden ook dat bij ombouw de achterkant lager komt te liggen en daar bieden ze dan ook een onderdeel aan omdat weer te compenseren, kent iemand dat bedrijf? Zal de link bijvoegen,

http://www.parts4motorcycles.de/Umbausatz-fuer-Yamaha-FJ-auf-17-Zoll-Hinterrad

Groeten, Tojoko.
Mijn fietsen waren : BMW R90-S, BMW R100-CS, Ducati 900SD Darmah,Kawasaki GPZ600, Yamaha FJ1200 (1987), 4 X Kawasaki ZZR1100, Kawasaki ZZR 1200, Yamaha Thunderace,Honda Blackbird, Aprillia Falco, Kawasaki ZX10-R 2004, Kawasaki ZX10-R 2014, Kawasaki ZX10-R 2016, Honda CBR 600 F4i,

Tojoko

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Back to the future
Re: van 16 inch achterwiel naar 17 inch
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2017, 11:50:50 »

Hi

Als ik bij 16 inch achterwiel blijf, welke banden zijn dan nog te koop en aan te raden, rij (helaas) ook veel bij regen....

Groeten, Tojoko.
Mijn fietsen waren : BMW R90-S, BMW R100-CS, Ducati 900SD Darmah,Kawasaki GPZ600, Yamaha FJ1200 (1987), 4 X Kawasaki ZZR1100, Kawasaki ZZR 1200, Yamaha Thunderace,Honda Blackbird, Aprillia Falco, Kawasaki ZX10-R 2004, Kawasaki ZX10-R 2014, Kawasaki ZX10-R 2016, Honda CBR 600 F4i,

FJRob90

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5760
  • Geldrop N.B.
Re: van 16 inch achterwiel naar 17 inch
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2017, 12:46:31 »

Fred
De beschrijving die jij geeft is denk ik niet de simpelste.
Neem een TRX achterwiel gebruik de tandwielhouder van de FJ pas de remklauwhouder aan volgens beschrijving van Fred en klaar is Kees.  :-)
Yamaha FJR 1300 bwj 2002
Yamaha FJ1200 3CV bwj1990

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13288
  • 't Zand N-H. FJ Hospital.
    • Arrow classic rock
Re: van 16 inch achterwiel naar 17 inch
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2017, 13:01:22 »

Als jij er een Duits kenteken op moet hebben zou ik voor dat tuv verhaal gaan..
FJ 1200  pleasure you can't measure.!

De échte liefhebber, die haal je er zó uit.!!

Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

FJ 1100  '85  36Y
FJ 1200  '86  1TX (in revisie)
FJ 1200  '87  1TX
FJ 1200  '90  3CW
FJ 1200  '92  3XW

fjaap

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4549
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: van 16 inch achterwiel naar 17 inch
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2017, 14:03:48 »

Hi

Als ik bij 16 inch achterwiel blijf, welke banden zijn dan nog te koop en aan te raden, rij (helaas) ook veel bij regen....

Groeten, Tojoko.
Dan praat je momenteel over de
-Bridgestone Battlax  BT-45 voor en achter (voorband staat er bekend om te cuppen)
-Metzeler Lasertec voor en achter
-Pirelli Sport Demon
-Avon Roadrider (staat echter niet zo heel goed bekend)

Ben je al lid van www.fj1200-forum.de ?
Daar kunnen ze het 1 en ander vertellen over de door jou gewenste ombouw en de daaraan gekoppelde TÜV-zaken.
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

Eelco

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6997
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: van 16 inch achterwiel naar 17 inch
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2017, 14:49:00 »

Sorry Jaap maar de BT45 is er niet meer in de juiste snelheidsindex voor de voorband. Tojoko heeft een 3CV waarschijnlijk (1990) dus met 17 inch voorwiel. BT45 is dus geen optie voor Duitsland. Is ook niet zo erg want het is niet een hele fijne band (vind ik)

Ik heb altijd op Metzeler gereden. Prima band. Nu op Sport Demon en ook deze bevalt prima. Ook in de regen.
In Duitsland moeten voor en achterband van het zelfde merk zijn en van de zelfde serie.

Ik zou eerst de motor maar eens invoeren en daarna pas aan ombouwen denken. Zeker bij de Zulassungsprüfung zijn de TüV mensen niet zo gemakkelijk. Een originele motorfiets levert veel minder problemen op. Maar origineel betekend dan ook helemaal origineel. Dus ook stuur, kuipruit, uitlaat enz. Heb je een andere kuipruit van bv MRA of MDI dan kun je op de website van het betreffende merk de ABE formulieren zoeken.

Waar in Duitsland ga je wonen?
FJ 1200 ABS 3CY 1994

fjaap

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4549
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: van 16 inch achterwiel naar 17 inch
« Reactie #9 Gepost op: 24 november 2017, 15:52:13 »

@ Eelco, ik was uitgegaan van 16" voor èn achter  :wink:.


Tom: het invoeren is, zoals Eelco al aangeeft, makkelijker naarmater de motor origineler is.
Voor wat betreft de ruiten:
MDI is een dozenschuiver en betrekt de ruiten uit ? (waarschijnlijk China), die kennen geen ABE-papieren (heb ik al een keer nagevraagd).
MRA kent wèl ABE, het is inderdaad van belang om bij niet-originele onderdelen wèl de goede papieren te hebben.
Het is dus belangrijk om bij de keus van de accessoire-onderdelen erop te letten of ze al dan niet gedekt worden door een ABE.

FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

REV1

  • Official Club Member
  • Berichten: 853
Re: van 16 inch achterwiel naar 17 inch
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2017, 13:30:16 »

wil nu weer een FJ kopen uit 1990, zag dat er wat moeilijk banden voor te krijgen zijn,
ik heb nog een bijkomend probleem, ik ga de motor naar Duitsland uitvoeren, daar woon ik,

Ik zou in Duitsland  een FJ  kopen.

De 150 euro die jij noemt is alleen om de tandwieldrager van een XJR aan te passen. Daar komen nog de kosten voor TUV bij.

fjaap

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4549
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: van 16 inch achterwiel naar 17 inch
« Reactie #11 Gepost op: 25 november 2017, 15:20:54 »

Dat kost inderdaad als snel een paar honderd euro.
FJ's zijn echter in DE over het algemeen een stuk duurder.
Dat is een kwestie van afwegen of het rendabel is en of het de extra moeite waard is.
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

Tojoko

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Back to the future
Re: van 16 inch achterwiel naar 17 inch
« Reactie #12 Gepost op: 25 november 2017, 15:55:06 »



Hi

Ik heb even gevraagd bij een banden Fritz, prijzen zijn OK, toch?

Hier sind die Preise inkl. MwSt.und 2% Skonto auf die Reifen:

Metzeler Kombination:
120/70 - 17 M/C 58 V TL Metzeler Lasertec Front                         80,00 €
150/80 VB 16 M/C (71V) TL Metzeler Lasertec Rear                     97,00 €
Mijn fietsen waren : BMW R90-S, BMW R100-CS, Ducati 900SD Darmah,Kawasaki GPZ600, Yamaha FJ1200 (1987), 4 X Kawasaki ZZR1100, Kawasaki ZZR 1200, Yamaha Thunderace,Honda Blackbird, Aprillia Falco, Kawasaki ZX10-R 2004, Kawasaki ZX10-R 2014, Kawasaki ZX10-R 2016, Honda CBR 600 F4i,

Fred

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7518
  • Noord Scharwoude
Re: van 16 inch achterwiel naar 17 inch
« Reactie #13 Gepost op: 25 november 2017, 19:12:57 »

Prijzen kun je volgens mij niets van zeggen. Lijkt mij prima
FJ 1200 maar dan Blauw
1x3CV
3 x 3XW 
2 x XJ750 seca

Nor

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13288
  • 't Zand N-H. FJ Hospital.
    • Arrow classic rock
Re: van 16 inch achterwiel naar 17 inch
« Reactie #14 Gepost op: 25 november 2017, 21:21:03 »

Zijn idd keurige prijzen.
FJ 1200  pleasure you can't measure.!

De échte liefhebber, die haal je er zó uit.!!

Jij weet toch ook wel, FJ1200 maakt het verschil tussen "beleving en kippevel"..

FJ 1100  '85  36Y
FJ 1200  '86  1TX (in revisie)
FJ 1200  '87  1TX
FJ 1200  '90  3CW
FJ 1200  '92  3XW
Pagina's: [1] 2  Allemaal   Omhoog