FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Kentekenplaaten FJ Owners Club via het bestuur te bestellen.  Klik hier!!!

Pagina's: [1] 2  Allemaal   Omlaag

Auteur Topic: Losse / doorgedraaide moer op de kop + ratelend geluid bij hard optrekken  (gelezen 604 keer)

bovio

• Official Club Member

Hi beste mensen,

In de winter begon m'n motor wat lekker minder te lopen, net of 1 cilinder niet altijd meedeed. Ik heb toen de bougies en benzinefilter vervangen en daarna hoorde ik bij volgas optrekken vanaf zo'n 3000 toeren een kloppen / ploffend geluid ergens aan de linkerkant van de motor. Alsof de uitlaat lekt bij het spruitstuk / uitlaat. Ik snap niet hoe dat kan ontstaan nadat ik de bougies had vervangen maar ik dacht - misschien is het al een tijdje zo en was door een slechte bougie dit niet zo merkbaar (amateursleutelaar dus dan verzin je wat).  De motor loopt door de nieuwe bougies als een zonnetje en start weer beter.

Het geluid bleef, ook na het laten vervangen (lang verhaal) van pakkingen van de uitlaat. Als ik rustig optrek is er niets aan de hand en dan hoor je niets. Bij halfgas/volgas optrekken  begint er bij 3000 toeren wat geluid te maken en houdt niet op als je verder in de toeren klimt.  Alsof er ergens lucht ontsnapt / iets trilt / vibreerts aan de linkerkant van de motor.

Nu heb ik net de bougies van cilinder 1 en 2 gewisseld met die van 3 en 4. Ik dacht, laat ik eens kijken of alle bouten van de cilinderkop vastzitten, misschien dat er daar iets lekt? Die 12 stuks, maatje 15 mm. Nu heb ik geconstateerd dat de meest linkse moer, helemaal linksonder als je van boven op het blok kijkt als je op de motor zit loszat en ook doordraait, die lijkt dol te zijn want ik kan blijven draaien maar vast gaat die niet.

A: Kan dit de reden zijn van het geluid dat ik hoor?
B: Is dit te maken? Zo ja, hoe?
C: Kan ik hiermee doorrijden?

Dank weer dames en heren.

PS - ik rijd de afgelopen maand als een oud vrouwtje om te zorgen dat de motor niet ratelt, saai hoor, zo'n dikke fiets zo langzaam rijden.

Gradje gas

• Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Valkenswaard, Noord-Brabant
Re: Losse / doorgedraaide moer op de kop + ratelend geluid bij hard optrekken
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2018, 18:02:08 »

1 losse bout kan bij warme motor in combinatie met de klepspeling  een zorgelijk geluid produceren. Het blok kan veel hebben maar dit is mijns inziens niet iets om zonaar mee door te rijden. Op juiste moment aantrekken en kleppen stellen zou ik doen en dan kijken wat het resultaat is.
FJ1200A 3XW
FJR1300A RP08
----------------------------------------------
Vallen is niet erg. Niet meer opstaan wel!

Herbert

• Special Club Member
  • Of Wha
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2018, 18:49:58 »

Kijk goed of je alle uitlaat pakkingen weg hebt, ik heb er zelf toen 6 !!! uitgehaald
Moto Guzzi Norge 1200, 2009 ABS
Suzuki Celerio 1.0
Citroën XM Turbo ct vsx exclusive
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"

bovio

• Official Club Member
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2018, 23:22:24 »

1 losse bout kan bij warme motor in combinatie met de klepspeling  een zorgelijk geluid produceren. Het blok kan veel hebben maar dit is mijns inziens niet iets om zonaar mee door te rijden. Op juiste moment aantrekken en kleppen stellen zou ik doen en dan kijken wat het resultaat is.

Dankje, probleem is dat aandraaien geen zin heeft omdat die kopmoer doordraait. Ook losdraaien werkte niet want de moer kwam niet omhoog. Misschien dat het met wat omhoog trekken wel werkt maar ik kom er zo moeilijk bij door die kuip.

Herbert

• Special Club Member
  • Of Wha
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2018, 06:11:13 »

Kuip er even afhalen dus
Suzuki Celerio 1.0
Motto," Remmen is Angst"

FJRob90

• Official Club Member
  • Geldrop N.B.
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2018, 09:54:25 »

Ik zou maar serieus over een ander blok nadenken.
Je zegt dat de moer doordraait maar de kans is denk ik groter dat het tapeind onderin doordraait en dat los je niet zomaar even op.
Yamaha FJR 1300 bwj 2002
Yamaha FJ1200 3CV bwj1990

bovio

• Official Club Member
« Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2018, 18:20:16 »

Vandaag onderweg naar huis m'n hand naast de cilinder gehouden en gas gegeven, bij hard optrekken voel ik dan inderdaad lucht tegen m'n handschoen. De oorzaak lijkt dus inderdaad die kopmoer / tapeind. 
Ben er voor vandaag even klaar mee.

bovio

• Official Club Member
« Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2018, 18:23:02 »

Je zegt dat de moer doordraait maar de kans is denk ik groter dat het tapeind onderin doordraait en dat los je niet zomaar even op.

Hmm, dat zou jammer zijn, hij loopt super. Hoe komt het dat tapeinden onderin eerder losraken dan de kopmoer erboven? Omdat het metaal van het tapeind + kopmoer sterker is dan die van het blok en dus bij het te hard vastdraaien hij onderin kapotgaat? Kan je ook uitleggen hoe het komt dat die uberhaupt losraakt uit zichzelf? Een jaar geleden had ik dit probleem niet en heb niet aan de moeren gedraaid.

Beertje

• Official Club Member
« Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2018, 10:16:49 »

Hmm, dat zou jammer zijn, hij loopt super. Hoe komt het dat tapeinden onderin eerder losraken dan de kopmoer erboven? Omdat het metaal van het tapeind + kopmoer sterker is dan die van het blok en dus bij het te hard vastdraaien hij onderin kapotgaat? Kan je ook uitleggen hoe het komt dat die uberhaupt losraakt uit zichzelf? Een jaar geleden had ik dit probleem niet en heb niet aan de moeren gedraaid.

trillingen, warmte, nooit goed vastgezeten, breuk, metaalmoeheid, draad verknald door te hard aantrekken.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2018, 10:55:53 door Beertje »

fjaap

• Official Club Member
  • Alstätte (Bij Enschede)
« Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2018, 10:31:09 »

Vandaag onderweg naar huis m'n hand naast de cilinder gehouden en gas gegeven, bij hard optrekken voel ik dan inderdaad lucht tegen m'n handschoen. De oorzaak lijkt dus inderdaad die kopmoer / tapeind. 
Dan moet je toch ook oliezeweetplekken zien ..
Foto's ?
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

FJRob90

• Official Club Member
  • Geldrop N.B.
« Reactie #10 Gepost op: 13 maart 2018, 16:10:04 »

Tja redenen kunnen er meerdere zijn maar moer en tapeind zijn staal en dus kunnen die vastroesten.
Als de vorige eigenaar deze ooit eruit heeft gedraaid dan kan het zijn dat hij reeds bij het terugzetten de draad onderin ( staal tegen aluminium ) kapot heeft gedraaid.
Dan houd het in begin nog wel maar door warmte wisselingen en trillingen gaat het op den duur toch kapot.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2018, 14:53:20 door FJRob90 »
Yamaha FJR 1300 bwj 2002
Yamaha FJ1200 3CV bwj1990

bovio

• Official Club Member
« Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2018, 21:37:18 »

Dan moet je toch ook oliezeweetplekken zien ..
Foto's ?

Hi Jaap - ik ben vandaag weer op en neer naar m'n werk geweest en vooraf de linkerkant van het blok wat schoongemaakt. Ik kan echt geen oliespoor ontdekken. Wel lekt er wat olie vanaf de bovenkant, misschien kleppendeksel, maar dat heeft de motor sinds ik hem heb (6 dec. 2016)

Ik noem m'n motor nu ook FJankenstein. Er klopte zoveel niet aan de motor toen ik m kocht dat die echt op Frankenstein lijkt:

- Superbike stuur
- Kuipruit is een stuk afgezaagd zodat het superbike stuur er niet tegenaan komt
- Een spiegel, van een Honda. (inmiddels heeft ie er weer twee)
- Gescheurd zadel (is inmiddels gemaakt)
- Miste een luchthapper links (nu weer compleet)
- Koppeling van een FJR1300

Inmiddels zijn er ook heel veel dingen gemaakt / vervangen, bijna alles denk ik, behalve het blok dan :-)

Is de sleuteldag op 19 of 20 april? Is er iemand die met mij in Almere naar FJankenstein kan kijken?

Menno

• Official Club Member
« Reactie #12 Gepost op: 15 maart 2018, 23:45:47 »

Sleuteldag is op 15 april (zie Homepage)

En er zijn voldoende kundige heerschappen die je kunnen adviseren en/of helpen  :coolsmiley:

Robin

• Official Club Member
  • Doetinchem
« Reactie #13 Gepost op: 16 maart 2018, 23:22:04 »

Heb je wel een Superbikestuur en geen streetbikestuur? Die valt net iets anders
Yamaha FJ1200 3CV '89
Volkswagen Golf Mk3 Cabrio '94
Suzuki GSX400E '83
Suzuki GSX400F met zijspan '84

Herbert

• Special Club Member
  • Of Wha
« Reactie #14 Gepost op: 17 maart 2018, 07:59:04 »

Heb je wel een Superbikestuur en geen streetbikestuur? Die valt net iets anders
kijk hier spreekt de kenner  :2funny: :2funny: :2funny:
Suzuki Celerio 1.0
Motto," Remmen is Angst"
Pagina's: [1] 2  Allemaal   Omhoog