FJ-ownersclub.nl
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken

Nieuws:

Volg clubnieuws ook via Twitter:
https://twitter.com/FJownersclub

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: niet constante verlichting  (gelezen 295 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wackywabbit

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 139
niet constante verlichting
« Gepost op: 18 november 2019, 14:18:00 »

Tijdens de laatste tocht en ook afgelopen weekend weer viel me op dat als mijn 3XW stationair loopt ik de dashboard verlichting en koplamp zie varieren in sterkte.
golft een beetje feller en zwakker.
Dan uiteraard niet als ik gas geef, dan wordt ie feller.
Maar tot 3000 toeren zie ik dit, waarschijnlijk is het er daarboven nog wel, maar dan zo snel dat ik het niet waarneem.

Iemand een idee waar te zoeken?
Uiteraard ga ik eerst alle stekkers es nalopen en meten of ik overal de juiste spanning heb.
Lijkt bijna op de spanningsregelaar die het niet netjes vlakt.
Motor wil hierbij ook wel eens wat onregelmatig stationair lopen, als dit verschijnsel ook op de CDI komt kan dat heel goed, immers dan is het vonkgedrag een beetje apart.

Mocht je een idee hebben, dan hoor ik het graag.

Grt,
Edwin
All right! Don't rush me. I'm a-thinking... and my head hurts!

FJ1200 3XW (2x)
XJ750 41Y/29R
XJ900 58L (2x)
VFR800FI

FJRob90

  • Special Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6359
  • Geldrop N.B.
Re: niet constante verlichting
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2019, 15:13:21 »

Spannings regelaar dan wel de dynamo zelf
Yamaha FJR 1300 bwj 2008

Herbert

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4818
  • Of Wha
Re: niet constante verlichting
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2019, 06:04:47 »

En massa contacten, dus ook de stekkers nalopen.
Goldwing SE 1500 bj 1997
FJ1200 3xw 1991
Honda CRV 2007 Executive
Wilk 560
Achterhoeker en Brabander
Kiekt um goan Jonghe , zij gelooft in ons (tante Riekie)
Locatie Achterhoek , Gaanderen
Motto," Remmen is Angst"

Tojoko

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 88
  • Back to the future
Re: niet constante verlichting
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2019, 11:28:57 »

Bij de FJ loopt de verlichting standaard niet over relais, dus als kabels/schakelaars ouder worden neemt de weerstand toe en blijft er vaak droevig weinig over voor de verlichting, oplossing is relais inbouwen, je schakelaar schakelt dan relais en via relais wordt verlichting direct (met nieuw aan te leggen kabels) van de accu gevoed, ik heb nu in totaal al 4 relais extra ingebouwd, 2 voor verlichting, 1 voor de bobines, 1 voor de spanningsmeting voor het laden (laadregelaar) van de accu. Voordeel overal genoeg spanning....beetje werk, maar het loont.
Tom.
Mijn fietsen waren : BMW R90-S, BMW R100-CS, Ducati 900SD Darmah,Kawasaki GPZ600, Yamaha FJ1200 (1987), 4 X Kawasaki ZZR1100, Kawasaki ZZR 1200, Yamaha Thunderace,Honda Blackbird, Aprillia Falco, Kawasaki ZX10-R 2004, Kawasaki ZX10-R 2014, Kawasaki ZX10-R 2016, Honda CBR 600 F4i,

REV1

  • Berichten: 957
Re: niet constante verlichting
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2019, 22:21:43 »


Lijkt bijna op de spanningsregelaar die het niet netjes vlakt.


Spanningsregelaars vlakken de spanning bijna nooit netjes af.

Het is min of meer normaal dat er vrijwel geen laadspanning is bij stationair.
Zeker als je stationair toerental wat aan de lage kant is, is het niet vreemd als er geen laadspanning is, en de top is tot 15 volt bij 4000 toeren als ik het goed herinner.

Je kunt wel proberen om te meten wat het verlies aan spanning is in de bedrading. Na 30 jaar had ik meer dan 1,5 volt verlies tussen accu en de plus van de bobines.
Nadat ik de bobines via een relais een nieuwe plus op de bobines aangesloten heb, is er weer volledige spanning op de bobines en start ie een stuk beter.

Hetzelfde zou je kunnen doen voor de koplamp hoewel je altijd een verschil in sterkte zult zien tussen stationair en hoger toerental.

Wackywabbit

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 139
Re: niet constante verlichting
« Reactie #5 Gepost op: 19 november 2019, 22:28:59 »

Probleem zit m niet in toerental.
Starten gaat prima.
Maar tot 3000 toeren zie je gewoon de lichtsterkte fluctueren in een vast patroon.
Ook al houd je toerental constant.
Ik zal es starten met stekkers.
Relais plaatsen geloof ik niet in, dan kun je beter een stekker vervangen of de bedrading solderen.
Voeding ernaast leggen is om het probleem dat echt een keer een probleem wordt heen werken.
All right! Don't rush me. I'm a-thinking... and my head hurts!

FJ1200 3XW (2x)
XJ750 41Y/29R
XJ900 58L (2x)
VFR800FI

fjaap

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5166
  • Alstätte (Bij Enschede)
Re: niet constante verlichting
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2019, 23:06:16 »

Maar tot 3000 toeren zie je gewoon de lichtsterkte fluctueren in een vast patroon.
Ook al houd je toerental constant.
Heb je de mogelijkheid met een andere (leen/ruil-)dynamo te testen ?
FJ1100 36Y
FJ1200 1TX Shiny Black
Let the rabbits wear glasses

Eelco

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7306
  • Eschebrügge (Duitsland)
    • the sensor people
Re: niet constante verlichting
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2019, 23:18:26 »

Als je tijdens het rijden je verlichting ziet fluctueren, dan lijkt het mij in de stekkers of de schakelaar te zitten. Ik zou beginnen met alle overgangen goed schoon te maken, te beginnen met de schakelaar op je stuur. (Als je die hebt)
FJ 1200 ABS 3CY (Model 3XW) 1994 Kleur MAS
FJ 1200 3CY (Model 3CV)1988 Kleur SBL

Wackywabbit

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 139
Re: niet constante verlichting
« Reactie #8 Gepost op: 21 november 2019, 11:45:04 »


Heb je de mogelijkheid met een andere (leen/ruil-)dynamo te testen ?

Helaas niet een extra dynamo voorradig
All right! Don't rush me. I'm a-thinking... and my head hurts!

FJ1200 3XW (2x)
XJ750 41Y/29R
XJ900 58L (2x)
VFR800FI

Tojoko

  • Geslacht: Man
  • Berichten: 88
  • Back to the future
Re: niet constante verlichting
« Reactie #9 Gepost op: 21 november 2019, 15:18:15 »

Ik ben blij met die relais, ieder zijn meug, maar in de huidige motorfietsen zitten deze relais er standaard in, niet zonder reden...wil je origineel blijven, prima, maar dan moet je de hele kabelboom, inclusief stekkers vervangen, want veroudering van het koper, het wordt zwart en laat dan minder door, hou je niet tegen..
Veel succes gewenst, wat je ook doet!
groeten, Tom.
Mijn fietsen waren : BMW R90-S, BMW R100-CS, Ducati 900SD Darmah,Kawasaki GPZ600, Yamaha FJ1200 (1987), 4 X Kawasaki ZZR1100, Kawasaki ZZR 1200, Yamaha Thunderace,Honda Blackbird, Aprillia Falco, Kawasaki ZX10-R 2004, Kawasaki ZX10-R 2014, Kawasaki ZX10-R 2016, Honda CBR 600 F4i,

lekniGv

  • Official Club Member
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 984
  • Wacht niet op een goede dag, maak er een!
Re: niet constante verlichting
« Reactie #10 Gepost op: 24 november 2019, 21:42:09 »


Heb je de mogelijkheid met een andere (leen/ruil-)dynamo te testen ?

Helaas niet een extra dynamo voorradig

Als weer eens over de A58 langs kom kan ik er wel 1 of 2 droppen.
FJ1100 - 50H
FJ1200 - 1TX

Wackywabbit

  • Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 139
Re: niet constante verlichting
« Reactie #11 Gepost op: 26 november 2019, 13:48:24 »

Thnx!
Ik kijk even wat het is en kom daarna even in de lucht.
All right! Don't rush me. I'm a-thinking... and my head hurts!

FJ1200 3XW (2x)
XJ750 41Y/29R
XJ900 58L (2x)
VFR800FI
Pagina's: [1]   Omhoog
 

cuneate-rose